maandag 5 augustus 2019

Van blauwborst tot struiksprinkhaan

Vanochtend ben ik weer op tijd in de Zegenpolder waar gelukkig nog een randje veldbonen is blijven staan. Met een paar netjes lukt het me om daar toch nog een aantal rietgorzen, kneuen, grasmus en een mooie blauwborst te ringen. Erg leuk!
Blauwborst
Kneu
In de Zegenpolder zitten verder nog de nodige witgatjes, kleine plevieren en ik hoor ook weer een bosruiter langs komen. Ook de omliggende polders zijn niet saai, met name een perceel in de Molenpolder blijkt aantrekkelijk voor vogels. Afgelopen week telde ik door de grote hoeveelheid muizen maar liefst 18 buizerds, maar nu wordt het perceel geëgd. Ondanks dat zitten er nog de nodige buizerds en blauwe reigers, die om de haverklap een muis in de snavel hebben. Het eggen heeft weer een aantrekkingskracht om veel meeuwen, waaronder ook een aantal geelpoot- en pontische meeuwen.
Buizerd

Blauwe reigers
Geelpootmeeuw
's Middags fiets ik nog wat door Ambacht en kom zo nog wat algemene planten tegen die ik nooit eerder zag. Altijd leuk om zo nieuwe soorten te scoren, zoals grove varkenskers en bultkroos.
Grove varkenskers
Bultkroos
In de Crezéepolder is het overigens hetzelfde als de afgelopen weken: vooral veel kemphanen, oeverlopers en grutto's. Leuk is wel dat het me lukt om nog een tweetal grutto's af te lezen, die dit jaar waarschijnlijk ergens in Friesland uit het ei zijn gekropen.
Geringde grutto
Gezien de aantallen witgatjes en andere steltlopers in de Zegenpolder eerder op de dag, doe ik daar vanavond een poging om wat van deze steltlopers te vangen. Het is even geduld hebben, maar uiteindelijk hangt toch een witgatje in het net. Erg leuk om deze te vangen en wie weet lukt het de komende tijd om er nog meer te ringen!
Witgatje
Na de vangactie spoed ik me nog naar Alblasserdam, waar ik nog een ronde doe voor vleermuizen. Deze nacht is de eerste keer dat er ook weer volop struiksprinkhanen zitten te zingen. Al vrij snel heb ik enkele exemplaren in het plantsoen gevonden. Een soort die ik eigenlijk alleen maar 's nachts tegenkom met een batdetector die hoge geluiden kan detecteren, maar het moet één van de algemeenste sprinkhanen in de bebouwde kom zijn. Zo niet dé algemeenste.
Struiksprinkhaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten