vrijdag 9 augustus 2019

Kwartels, grauwe vliegenvanger en meer in de duinen

Omdat ik nu vakantie heb, is er ook weer tijd om een nachtvangst te doen in Meijendel. Gisterenmiddag ben ik dan ook via wat planten in Den Haag naar de ringbaan gegaan, wat nog een heel aantal leuke en nieuwe soorten opleverde. Na een speurtocht op waarneming.nl kon ik zo boskortsteel, oorsilene, hartgespan, wilde sorge en berglook vinden, maar ook nog andere soorten kon ik toevoegen aan mijn plantenlijst.
Oorsilene
Berglook
Eenmaal in de duinen is het hard werken geblazen om alle netten op te zetten, maar in de avond verschijnt helaas geen steltloper op het toneel. De wind is oostelijk vannacht, wat goed is voor nachttrek langs de kust. Rond twee uur heb ik dan ook opeens twee opvliegende kwartels in de zaklamp, maar helaas nog lege netten. Uiteindelijk lukt het me in de vreoge ochtend om twee kwartels op te stoten die in een net belanden. Nog zeker vijf andere exemplaren vliegen nog steeds ongeringd rond. Deze vlogen elders in de buurt van de vangplek op. Maar geen slechte score! Het betreft weer een mannetje en een vrouwtje, waarvan de laatste zijn handpennen aan het ruien is. Kennelijk toch een vogel die ergens uit de buurt komt?!

Kwartel man (boven) en vrouw
In de vroege ochtend arriveren ook Maarten Verrips en Rinse van der Vliet. Eén van de eerste vogels die Rinse de hut inbrengt is een heuse grauwe vliegenvanger! Een erg gave soort, die ik nog nooit eerder ringde of in m'n hand had. Een vogel met bijzondere slanke, lange vleugels en ranke pootjes. Een goed begin!
Grauwe vliegenvanger
Zo goed als de start is wordt het de rest van de ochtend niet, maar saai is het zeker niet. Ondanks wat kleien buitjes is het prima vangweer, wat uiteindelijk 24 verschillende soorten oplevert. Leuke vangsten zijn zo nog een ijsvogel, spotvogel, twee boompiepers, huiszwaluw en weer eens een witgatje. Erg lang geleden dat ik deze laatste soort hier ving!
Huiszwaluw
Spotvogel
Witgat
Voor de totalen zie hier.

Op de terugweg door het duin kan ik nog weer zandlangbaardgras, sering en alpenbes bijschrijven. Een kort ommetje levert elders langs de kust nog zwarte engbloem, rozetsteenkers en duinaveruit op. Zo is dat ringen ook nog wel te combineren met het vinden van zeldzame planten. Maar al met al was het weer prima toeven in Meijendel!
Rozetsteenkers
Zwarte engbloem
Zandlangbaardgras

Geen opmerkingen:

Een reactie posten