woensdag 14 augustus 2019

1000 plantensoorten op de lijst!

De afgelopen dagen heb ik weinig noemenswaardige activiteiten gedaan. Zaterdag waaide het hard, dus die dag heeft me enkel een paar nieuwe plantensoorten opgeleverd in Rotterdam, zoals kransnaaldaar en bleke basterdwederik. Ook het begin van de week zag ik nog wat nieuwe plantensoorten in Ambacht. In sloten bleek dwergkroos veel voorkomend, en zag ik ook gekroesd fonteinkruid, om maar wat te noemen. De vogelrondjes naar de Crezéepolder leverde de gebruikelijke grutto's op, waarvan ik nog twee ringen aflas, enkele bosruiters en twee zwarte sterns. Een rondje in Waalbos leverde gisteren de eerste verrassing op van de laatste tijd: een zeearend vloog plotseling boven het gebied. Het onvolwassen beest had ik zo'n 20 minuten in beeld en verdween uiteindelijk hoog richting de Sophiapolder. Altijd een leuke soort!
Kransnaaldaar
Dwergkroos
Watersnip
Zeearend
Vanochtend plaatste ik weer eens wat netjes in de veldbonen in de Zegenpolder, maar de meeste vogels zijn verdwenen. Ondanks dat ving ik nog twee rietgorzen, maar ook twee blauwborsten. Toch leuk!
Blauwborst
Na deze vangst reis ik af naar de Hoekse Waard om akkerranden te tellen voor insecten. Dat gaat uitstekend en levert ook nog een roepende kwartel op. Halverwege maak ik bij Strijensas nog even een uitstapje naar de APL-polder. Een prachtig natuurgebied langs het Haringvliet. Op de natte oevers zie ik daar o.a. bruin cypergras, veerdelig tandzaad, klein kattenkruid, driekantige bies, welriekende ganzevoet en slijkgroen. Prachtige soorten! Op de dijk tref ik uiteindelijk nog slanke mantelanjer. Mijn 1000ste plantensoort!!
Bruin cypergras
Veerdelig tandzaad
Slijkgroen
Kleine kattenstaart

1 opmerking: