maandag 1 mei 2017

Temmincks strandlopers, fluiter, draaihals en steltkluten!

Afgelopen zaterdag was het een keertje niet vogelen op IJsselmonde, maar liep ik met wat studiegenoten op het militair oefenterrein bij 't Harde waar we een rondleiding kregen. Een erg mooi en bovenal bijzonder gebied, waar onder andere de enige populatie van de kleine wrattenbijter huisvest. De enige Nederlandse sprinkhanensoort die ik nog 'moet' in Nederland, maar op dit streng beveiligde terrein niet te zien is. Nu was het daar ook nog te vroeg voor, maar we hebben ons uitstekend vermaakt met veel boomleeuweriken, geelgorzen, beflijsters en interessante inkijkjes in het beheer dat daar wordt gevoerd.
ASK 't Harde
Vandaag kan ik die gemiste vogeluurtjes op IJsselmonde weer inhalen, aangezien ik vrij heb om te leren voor tentamens. In mei leren is niet altijd makkelijk, en zeker niet nadat het gisteren met de vogeltrek helemaal los ging. Vandaag moet er dus nog wel wat te halen zijn, dus vanochtend ben ik dan ook al vroeg in de Crezéepolder. Het is opkomend tij, maar duidelijk is dat er wel steltlopers in de polder zitten. Een groepje bontbekplevieren met een bonte strandloper loopt rond, een groepje van vijf bosruiters zit er en plotseling valt mijn oog op een groepje kleinere steltlopers. Als ze even landen blijken het om temmincks strandlopers te gaan, leuk! De eerste weer van het voorjaar.

In de polder zie ik verder nog wat zomertalingen, een zwarte ruiter, pontische meeuw, tientallen oeverlopers, de bekende engelse kwikstaart en kan ik de twee steltkluten zo snel niet vinden. Aangezien ik ook doorkrijg dat er in het Zuiderpark in Rotterdam twee fluiters aan het zingen zijn, ga ik na thuis toch nog even in de boeken gedoken te zijn die kant op. Bij de kinderboerderij zie ik Jeroen van der Giessen al lopen en niet veel later hoor ik de fluiter zingen. Leuk! Zeker omdat het precies hetzelfde stukjes is als drie jaar geleden, toen er hier ook een exemplaar zat te zingen.
Engelse kwikstaart
Pontische meeuw
Een draaihals was gisteren gevonden langs de Rhoonse Baan, dus daar ga ik vervolgens nog even naar zoeken. Het is een flink stuk om door te struinen, maar na even zoeken heb ik de draaihals gevonden. Het beestje is aardig schuw, maar ondanks dat laat hij zich nog aardig zien in de wilgjes. Altijd leuk!
Draaihals
Daarnaast zie ik op het stuk nog een viertal paapjes en enkele boompiepers. Leuke soorten die altijd op die half open terreinen met wilgenopslag opduiken.
Paapje
Boompieper
Door de polders rijd ik vervolgens door richting Heerjansdam, waar ik ook nog wat rondstruin. Iets zelf vinden lukt me niet en verder dan nog twee mooie paapjes kom ik niet. Deze soort is overigens in het voorjaar wel stukken mooier dan in het najaar, wat een schoonheden die mannetjes!
Paapje
Als ik bij Heerjansdam loop krijg ik het bericht te horen dat er maar liefst zes steltkluten zijn gefotografeerd in Waalbos! Een paar dagen geleden zag ik mijn eerste paartje en tien minuten na de melding sta ik na inderdaad een heel groepje steltkluten te kijken. Bizar! Tot meer dan vijf kom ik overigens niet, maar dat doet er niet echt toe. Een erg gave waarneming van deze Zuid-Europese soort, maar dit groepje heeft wel meer weg van een groepje doortrekkers. Een potentieel broedgeval lijkt het zo in ieder geval niet te zijn.

Steltkluten
's Avonds ben ik ook weer even in de Crezéepolder, waar het paartje steltkluut nu wel weer rondloopt. Het blijven dan toch ook, ondanks hun opvallende uiterlijk, onopvallende beesten als ze in een begroeid hoekje foerageren. Verder lopen er nog wat noordse kwikstaarten, maar andere goede soorten zitten er niet in. Ook de Sophiapolder is niks, alhoewel een Poolse pontische meeuw nog wel leuk is, ook al lukt het me door de afstand niet de ring af te lezen.
Poolse pontische meeuw 2kj
Als de duisternis is ingevallen doe ik ten slotte nog een rondje met Laurens van der Padt en Laurens van der Wind langs de Devel als voorbereiding op de Big Days die er aan zitten te komen. De roerdomp blijkt er nog te zitten, net als dat snorren en waterrallen nog van zich laten horen. Ransuil horen we zo snel niet, maar een kerkuil die luid zit te sissen bij Heerjansdam is nog wel een leuke verrassing.

Al met al eigenlijk een bizarre dag op IJsselmonde met veel goede soorten, zoals draaihals, fluiter, steltkluut en temmincks strandloper. Een fijne lading weer voor de IJsselmondejaarlijst erbij. En dan maar zien te leren voor een tentamen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten