zaterdag 8 augustus 2015

Twee handsoorten en buidelmezen!

Na gisteren weer in Nederland te zijn gearriveerd kon ik vanochtend gelijk weer naar de ringbaan in Meijendel, waar Max van Waasdijk en Maarten Verrips ook al aanwezig zijn. De hele ochtend door vangt het wel aardig door met de normale soorten, maar niet spectaculair. Tegen het eind van de ochtend verandert de zaak, want opeens loopt er een kwikstaart de slag op. Die is uiteraard de sigaar en na 'm uit het net gehaald te hebben blijkt het zowaar een rouwkwikstaart! Een erg gave soort in deze tijd van het jaar.


Rouwkwikstaart
Als alles is afgesloten we de hut verlaten, blijkt een tweetal houtduiven op de slag te zijn neergestreken. Ze blijven gelukkig lang genoeg zitten en we weten er eentje te vangen, de tweede nieuwe handsoort van de dag! Voor de totalen zie hier.
Houtduif
Weer terug bij de parkeerplaats kijk ik samen met Max nog even bij de paar vlinderstruiken waar nu naast keizersmantels ook kolibrivlinders en glasvleugelpijlstaarten rondvliegen, twee o zo mooie dagactieve nachtvlinders.
Glasvleugelpijlstaart
Gezien de behoorlijke aantallen waterrietzangers in het westen van het land, besluit ik vanmiddag ook maar een poging te wagen rondom Ambacht. Het eerste stukje dat ik in loop in Polder Sandelingen levert me echter vrijwel gelijk een hele andere leuke verrassing op: 2 buidelmezen!! Opeens hoor ik onmiskenbaar de roep en als even later Laurens van de Wind aankomt zien we dat het om 2 juveniele exemplaren gaat, waarvan er eentje nog van geringd blijkt te zijn.
Buidelmees
Het aflezen van het metalen ringetje is uiteraard niet te doen, maar verder is het volop genieten van deze fraaie soort, die nog nieuw is voor m'n IJsselmondelijst! Waterrietzangers vind ik uiteindelijk niet meer, maar ach, wie maalt daarom?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten