woensdag 21 mei 2014

Tussen de examens door..

Vandaag heb ik een vrije dag tussen de examens door om te leren. Vanmiddag had ik het echter wel gehad met die boeken en besloot maar een rondje te gaan rijden. De vuiloverslag was de eerste bestemming. Uiteindelijk lukte het me om daar 3 zilvermeeuwen en 3 kleine mantelmeeuwen met tibiaringen van Roland-Jan Buijs af te lezen, allemaal Nederlandse vogels dus. Ook mijn eerste vogel die dit jaar met de nieuwe combinatie is geringd (zwarte marker met een blauwe ring) was aanwezig.

Kleine mantelmeeuw ZB[C1]
Hierna besluit ik naar Bos Valckesteijn toch gaan om te kijken of er wellicht wielewalen aanwezig zijn. Tot een aantal jaar geleden was dit een goede plek voor de soort, maar sinds 2009 lijken ze helaas verdwenen. Ook nu hoor en zie ik deze fraaie vogels niet. Een andere erg fraai beestje laat zich daarentegen wel zien: een ijsvogel zit vanaf een bruggetje te jagen en weet daarbij ook nog een driedoornig stekelbaarsje te pakken te krijgen!



IJsvogel
Als ik het bos uitrijdt vliegt er nog een havik over, altijd leuk! Bij de Kasteeltuin van Rhoon zou ergens klimopbremraap moeten staan, een zeer zeldzaam plantje. Na even zoeken heb ik ze inderdaad gevonden dus weer een soort erbij voor de 1000-soortenlijst!

Klimopbrembraap
Vanaf deze plek rijd ik binnendoor naar huis maar dat levert qua vogels niet veel op. Deze zilverstreep daarentegen is nog wel een erg fraai vlindertje dat zich mooi laat bekijken.
Zilverstreep
Vanavond was er weer een slaapplaatstelling gepland dus rond 19:00 werden Dave vd Spoel, Laurens vd Wind, Laurens vd Padt en ik opgehaald met het pontje. Eenmaal afgezet op de noordpunt kregen eerste wat planten en nachtvlindertjes de aandacht, we komen heir immers nooit! Dit leverde o.a. enkele V-oogbladrollers en het zeldzame wede op.

Wede
Op het eiland was het de rest van de avond qua vogels rustig. Er liepen een kleine tien grutto's rond, waaronder nog een geringde vogel, twee bontbekplevieren waren aanwezig waarvan eentje ook fanatiek ana het baltsen was, de kolonie bleek weer vol te zitten met visdieven en enkele kok- en stormmeeuwen en tussen de meeuwen stond ook nog het nodige leuks. Zo waren er twee 2kj pontische meeuwen aanwezig, de bekende Duitse geelpootmeeuw R[74W] en de eerste Spaanse kleine mantelmeeuw voor IJsselmonde, W[N0H4]!
Spaanse kleine mantelmeeuw W[N0H4] (links) met pontische meeuw
Aangezien er flink wat regen aanzat te komen en het getij niet echt meewerkte konden we de slaapplaatstelling niet uitvoeren maar een mooie avond was het zeker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten