maandag 30 september 2013

Raddes boszanger op mavla 2!

Vanmiddag ben ik rond een uur of vier thuis, en dan zie ik dat er vlak voor mijn thuiskomst, een raddes boszanger is gevonden op de dijk van de Tweede Maasvlakte! Snel informeer ik Herman vd Brand of hij gaat. Als dat het geval blijkt te zijn, stappen Laurens vd Padt en Laurens vd Wind, Hugo Moerman en ik, bij 'm in en vertrekken we met spoed richting het westen. De files vallen heel erg mee, en zo komen we rond kwart voor zes aan op de dijk, waar enkel wat distels, duindoorns en ander laag spul staan.

De vogel weet zich in de weinige vegetatie goed te verstoppen, maar is vrij mobiel, dus hij is in de open plekken af en toe vrij goed te zien. Het duurt dus ook niet lang voordat we de vogel mooi in beeld hebben, en met wat geduld lukt dat ook wat vaker waarbij hij zich schitterend laat bekijken, en dat op slechts enkele meters afstand! Wat een super fraai beestje!


Plek raddes boszanger
Terwijl we achter het beestje aanlopen, vliegen er nog twee andere zangers op uit de vegetatie. Het is even spannend maar bij nader onderzoek blijkt het te gaan om een zwartkop en een sprinkhaanzanger. Deze laatste blijft doodstil zitten tot op slechts enkele meters en is daardoor ook wel leuk te zien.

Na deze succesvolle twitch van voor mij alweer de vierde nieuwe soort in nog geen week, besluiten we de arendbuizerd ook nog even met een bezoekje te vereren. Deze laat zich al jagend nog even mooi bekijken, maar de raddes boszanger stal vanavond natuurlijk de echte show!

Arendbuizerd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten