donderdag 6 juni 2013

Varens in R'dam en een wilde zwaan!!

Aangezien ik de laatste tijd meer met planten bezig ben ga je ook kijke wat er nou allemaal voor zeldzaams in de buurt staat, en dat is toch heel wat! Zo kwam ik er vanochtend achter dat op een muurtje, ongeveer naast m'n school in Rotterdam, de zeldzame schubvaren staat net als de wat minder zeldzame steenbreekvaren en algemene muurvaren.

In de pauze weet ik dus wat ik te doen heb en inderdaad zie ik al de drie de soorten varens staan, toch leuk!


Schubvaren



Steenbreekvaren
Muurvaren
Vanavond maak ik ook nog een rondje en dat levert nog enkele nieuwe op. Tuinwolfsmelk, akkerkool, gewone raket, kantige basterdwederik en nog wat meer. Het leukste van de avond is echter toch geen plant maar iets heel anders. Als ik in Polder Sandelingen wat rond zit te kijken zie ik opeens drie zwanen aankomen. Uiteraard kijk ik even of ze geringd zijn wat vaak wel te zien is als ze landen, en zowaar blijkt de voorste een wilde zwaan te zijn! Heel erg vreemd. 

De vogels landen op de plas waar ze met z'n drieën 18 minuten ronddobberen. Laurens vd Padt is nog net op tijd om de twee knobbels en de wilde zwaan laag weg te zien vliegen. Nog een nieuwe voor m'n IJsselmonde-jaarlijst (nr. 171), die had ik zo niet verwacht in juni!




Wilde zwaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten