zaterdag 22 juni 2013

Planten en steltjes

De afgelopen week natuurlijk verder ook niet stilgezeten. Een kort bezoekje aan de alblasserwaard leverde voor mij weer een aantal nieuwe fraaie planten op als bevertjes, spaanse ruiter, geelgroene zegge, roze winterpostelein en blauwe zegge.

Spaanse ruiter
Roze winterpostelein
Geelgroene zegge
Verder was het donderdagavond dat ik weer eens een nieuwe soort (een vogel!) op mijn IJsselmonde-lijst kon zetten. Laurens vd Padt had namelijk op de Sophiapolder een krooneend gevonden, een 'schaamsoortje' voor me op IJsselmonde die ik gelukkig goed, na wat vertraging door een rijles van me, kon binnenkoppen, nr. 203!

Krooneend (slecht bewijsplaatje door de afstand)
Vandaag begon de dag na het nachtvlinderen, wat later en was ik om twaalf uur present bij het pontje naar de Sophiapolder. Afgelopen woensdag had ik al gezien dat de steltlopertrek weer in volle gang is dus de verwachtingen waren hoog gespannen. Het water stond behoorlijk laag maar de steltjes lieten zich goed zien. Over het heel eiland liepen vele kemphanen, allemaal mannetjes (op 1 na), en die waren allemaal nog in schitterend kleed! In totaal telde ik er 83.



Kemphanen
Verder lopen er nog een kleine veertig grutto's en ca. 60 tureluurs rond, maar daartussen kan ik helaas geen andere leuke steltlopers vinden. Naast deze steltlopers zit het eiland vol met krakeenden met daartussen ook weer de eerst wintertalingen. Ook nadat het water is gestegen zie ik niks bijzonders verder dus besluit ik maar het eiland te verlaten. Leuk was nog wel een boomvalk die over het eiland jakkerde en de pleeggezinnen van bergeenden. Eén paartje zwom wel met ongeveer 35 jongen rond!
Bergeenden
Aan vaste wal loop ik hierna nog een uur over wat braakliggend terrein voor planten. Dat levert voor mij nog wel wat nieuwe soorten op zoals de schitterende bosandoorn, wilgenroosje en rosse vossenstaart. 


Bosandoorn

Wilgenroosje
Rosse vossenstaart
Verder kwam toen ik door de planten heenliep, er opeens een libel uit, een zwervende heidelibel! Erg leuk om die zo opeens tegen het lijf te lopen maar het beestje werd al snel weggeblazen door de wind en zag ik niet meer terug. Deze jonge heggenmus bleef wat beter zitten.

Heggenmus
Al met al vandaag dus weer wat nieuwe planten en mijn lijst is inmiddels over de 300, dat gaat wel wat sneller dan met vogels.. Verder ook weer veel steltlopers, ben benieuwd hoe groot de groep gaat worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten