zaterdag 26 augustus 2023

Van kleine wolfsmelk tot tafeleend

De laatste dagen van mijn vakantie kon ik me ook nog prima vermaken. Afgelopen donderdag was ik met Albert Molenaar nog een ochtendje op de Maasvlakte. Er zaten wat meer vogels dan dinsdag, maar echt vol was het niet. Hier en daar een grasmus, tuinfluiter en bonte vliegenvanger. Ook de eerste vuurgoudhaan was present en misschien wel de leukste soort was een vrouwtje huismus in een groep kneuen op de Tweede Maasvlakte. Op behoorlijke afstand van een huismuskolonie zeg maar, dus wellicht wel met de boot aangekomen?! Ook een bosrietzanger was nog wel het noemen waard, maar meer dan dat konden we er niet van maken. 

Spannende nieuwe stukjes op Maasvlakte 2

Gisterenochtend was ik weer eens in de Wolvenpoler en in wat andere gebiedjes op Voorne-Putten voor steltlopers en in de hoop om geringde kieviten af te lezen. Dat lukte zowaar in de Wolvenpolder en tussen de ca. 200 kieviten kon ik twee door mij geringde kieviten aflezen uit de Zegenpolder. Erg leuk natuurlijk! Verder zat er nog een bosruiter en kwam ik elders (met name op de Beninger slikken) nog 14 bosruiters, 20 zomertalingen, boomvalken en veel kemphanen tegen. Leuk vogelen dus! 

Geringde kievit in de Wolvenpolder

Vanmiddag kom ik in de Zuidpolder nog langs een graanstoppel waar afgelopen jaren een grote populatie kleine wolfsmelk is gevonden. Een zeldzame en beschermde akkersoort, dus de moeite waard om even een kijkje te nemen. Al snel zie ik een exemplaar van dit fraaie plantje staan, erg leuk! Hopelijk lukt het om deze populatie hier goed in stand te houden. 

Kleine wolfsmelk

Daarna vaar ik nog even over naar de Sophiapolder. Het is behoorlijk regenachtig en met die buien kan het wel leuk zijn voor steltlopers natuurlijk. Op drie kluten en de gebruikelijke kemphanen na lopen die er helaas niet, maar met wat pontische en geelpootmeeuwen (ook weer juveniele vogels) vermaak ik me prima. De soort van de middag is echter wel een tafeleend, een zeldzaamheid op het eiland die ik alleen tien jaar geleden eenmaal zag! 

Juveniele Noorse grote mantelmeeuw

Tafeleend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten