dinsdag 22 augustus 2023

Nog lege Maasvlakte

De afgelopen week was ik vrij, dus dat gaf de mogelijkheid om nog heerlijk wat te vogelen. Bovendien is het najaar begonnen dus de spanning zit ook weer in de lucht. Eind augustus vind ik altijd een leuke tijd om te vogelen vanwege over het algemeen grote aantallen en behoorlijk diversiteit. Eén van de typische soorten voor eind augustus is bovendien sperwergrasmus, een zeldzaamheid uit Oost-Europa die nog niet om mijn zelfontdeklijstje staat. Reden genoeg om afgelopen dinsdag dus weer eens naar de Maasvlakte te gaan. 

Vuurtorenvlakte

Rond 7 uur stap ik uit bij de Vuurtorenvlakte, maar al snel blijkt alles helemaal leeg te zijn. Terwijl het afgelopen weekend vol zat met onder andere alweer twee draaihalzen, is daar nu niks van te merken. Alleen de heggenmussen, eksters, houtduiven en kneuen die altijd aanwezig zijn kom ik tegen. Eén eenzame tapuit en een watersnip vliegen nog op, dus dan maar steltlopers kijken.

De Westplaat is een mooie steltloperplek waar heel weinig wordt gekeken, maar waar vaak alles ook op grote afstand is. Het is afgaand tij en net hoog water geweest, dus dan wil het nog weleens leuk zijn met steltlopers. Toen ik aankwam was het nog behoorlijk hoog, maar langzaam viel het schor droog en kwamen er toch ook nog flink wat steltlopers voor de dag. In een groep van ca. 280 bontbekplevieren is een krombekstrandloper nog een leuke soort en ook een kleine strandloper maakt het nog even spannend. Deze laatste zat helaas net te ver weg om zeldzamere soorten uit te sluiten en was ook weer snel verdwenen, helaas! In het gebied staan naast de honderden scholeksters en wulpen ook nog wat kanoeten, steenlopers, rosse grutto's, groenpootruiters en zowaar ook nog een grutto, en komt mijn eerste smelleken van het jaar weer overjakkeren. Mooi op tijd!

Algemene soorten van de Westplaat: scholekster, wulp, kokmeeuw

De volgende bestemming was de Strypse Wetering, waar het dankzij laag water ook niet onaardig was met de nodige bosruiters, kemphanen, zomertalingen en nog een fraaie temmincks strandloper. 

Temmincks strandloper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten