vrijdag 30 juni 2023

Intrigerende camerabeelden

Na het vorige week weer eens verder in het land gezocht te hebben, was een rondje op vandaag op IJsselmonde en de regio ook niet onaardig. Tussen de akkervogeltellingen door in de Hoeksche Waard was een luid zingende orpheusspotvogel nog een leuke soort. Op IJsselmonde was het qua akkervogels een stuk minder, maar op de dijk langs de Oude Maas kwam ik weer eens een rivierrombout tegen. Toch wel een zeldzame soort die je uiteindelijk niet vaak tegenkomt, ook al moeten er behoorlijke aantallen uitsluipen langs de riveren. Op een akker kwam ik verrassend genoeg nog een kolibrievlinder tegen en uiteraard zongen op verschillende plekken spoorkrekels! 

Kolibrievlinder
Waalbos

Op de braakliggende terreinen bij Oud-Reijerwaard zaten nog meer dan honderd greppelsprinkhanen te zingen. Dit is lokaal nog een zeldzaamheid die nog maar zo'n 10 jaar op IJsselmonde bekend is. Op deze locatie ontdekte ik ze voor het eerst in 2019, toen er 11 exemplaren zaten te zingen. Sindsdien is er nooit echt goed meer gekeken vermoed ik, dus de 100+ exemplaren die ik vanmiddag hoorde was toch wel een leuke verrassing! 

Langs de Devel haalde ik nog een wildcamera op, die ik al enige tijd bij een plasje in het rietmoeras heb staan. Het doel was om met zekerheid vast te stellen dat waterral in het gebied broedt. Waterral is lokaal een zeldzame broedvogel en meer dan een enkele roep hoor je niet van deze soort. Het leek me dan ook leuk om een te proberen om het paartje en hopelijk zelfs jongen op het beeld te vangen! Na analyse van de beelden bleek daar inderdaad meermaals het paartje waterral op te staan, leuk om te zien! 

Paartje waterral

Verder liepen er natuurlijk de nodige muizen (bosspitsmuis, bosmuis, rosse woelmuis), zowaar een mol en ook regelmatig een woelrat voorbij. Zeker die laatste is natuurlijk wel leuk, want nooit zag ik die soort nog in het echt. Nog iets voor de komende tijd om te proberen...


Woelrat

Wildcamera

Geen opmerkingen:

Een reactie posten