donderdag 5 november 2020

Kleurringen aan de waterpiepers!

Na vanochtend in de Zegenpolder weer succesvol wat geringd te hebben op een wintervoedselveldje, zoals ringmussen, rietgorzen (incl. een terugvangst van afgelopen winter!), putters en vinken, was het vanavond weer tijd voor de waterpiepers. Sinds de winter 2018/2019 ring ik deze interessante soort langs de Devel, maar nu heb ik ook toestemming om de waterpiepers te kleurringen. Ik gebruik een combinatie van kleurtjes, met links een rode ring en rechts 3 ringen (geel, rood, zwart, wit, blauw en groen). 

Rietgors (terugvangst van afgelopen winter)

In het begin van de winter zijn ze doorgaans al vroeg aanwezig, en ook vandaag is dat het geval. Tijdens het opzetten vliegen de eerste vogels al rond en ze blijken nog goed op het geluid te reageren. Een kwartiertje na zonsondergang controleer ik met Sander Elzerman en Laurens van der Wind de netten en de vangst blijkt de grootste ooit! Uiteindelijk kan ik 15 waterpiepers uit het net halen die ik met kleurringentjes kan versieren. Gelijk een prachtig resultaat en wie weet waar we die gaan tegenkomen... 


Waterpiepers R/RRR en R/RWR

Het leuke van de waterpiepers is dat ze na het ringen altijd rustig blijven zitten. Dat geeft een mooie gelegenheid om ze goed te bekijken. Een terugvangst van afgelopen winters zat er overigens nog niet in, maar dat gaat hopelijk de komende tijd nog volgen. 



Waterpiepers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten