zaterdag 4 januari 2020

Rotterdamse havens weer uitgekamd, maar helaas...

In de leuke natuurgebieden op IJsselmonde komen met grote regelmaat vogelaars. In sommige delen worden daarentegen wat minder intensief gevogeld, met name richting het westen van het eiland. De havens rond Pernis vormen daarbij de grootste blinde vlek op het eiland. Daar komt zelden een vogelaar, wat ook weer niet geheel onterecht is... Ondanks dat denk ik toch dat het een locatie is waar nog wel eens een echte goede soort kan opduiken. Een roodkeelduiker ofzo, of opeens een verzwakte zeekoet... Vanaf het westelijke puntje is het tenslotte maar een krappe 20 km naar de kust. Niet veel, toch?!

De meeste kans op een goede soort maak je denk ik na een hevige westerstorm of een strenge vorstperiode. Beide scenario's zitten er voorlopig niet in, dus dan moet 't maar zonder theorie gebeuren. Een kuifaalscholver zou altijd toch wel moeten kunnen?! Om half tien begin ik vanochtend mijn zoektocht in het westelijke deel, langs de Vondelingenweg. Op de Oude-Maas zitten veel krakeenden, een enkele fuut en wat grauwe ganzen. Een groepje vinken vliegt langs en in wat ruigte stoot ik drie zanglijsters en nota bene een houtsnip op. Het exemplaar blijkt het echter niet helemaal meer te doen en is misschien tegen een hek gevlogen?!
Houtsnip
Langs de weg en in de spaarzame struikjes foerageren spreeuwen, vinken, zwarte kraaien en zilvermeeuwen. Ook kom je hier en daar nog wat houtduiven en natuurlijk eksters tegen. Een witte kwikstaart vliegt nog over, terwijl op het water van de Nieuwe-Maas eigenlijk niks te zien is. Op twee meerkoeten na dan.
Fuut
De daadwerkelijke havens zijn echter altijd lastig te overzien. De oevers staan compleet volgebouwd met installaties van Shell, helaas. Op enkele punten is nog over de 1e en 2de Petroleumhaven te kijken. Dat levert eigenlijk alleen de gebruikelijke soorten op: aalscholvers, futen, meerkoeten en krakeenden. Meer zwemt er niet rond.
2e Petroleumhaven
Op één van de installaties landt nog wel een slechtvalk. Een broedvogel van het terrein. Het blijkt een geringd individu, maar door de afstand lukt het me helaas niet om de kleurring af te lezen. Wel een leuke soort natuurlijk!
Slechtvalk
In wat groenere delen kom ik nog enkele fazanten tegen en in een klein haventje langs de Nieuwe-Maas dobbert zowaar een dodaars rond. 24 kieviten rusten op de basaltblokken en verder is het veel van hetzelfde. In de Waalhaven, ondertussen alweer kilometers naar het oosten, foerageren nog een aantal roeken die daar in een kolonie op Heijplaat broeden. Ook tref ik nog een dodaars aan. Verder vliegt nog een kneu over en tref ik uiteindelijk de leukste soort van de ochtend. Vanaf de oever vliegt opeens een oeverloper op. Altijd leuk zo'n overwinterend exemplaar!
Krakeend
Verder blijkt, hoe ik ook zoek, niks meer te vinden te zijn in dit grootst gegraven havenbassin van Europa. Het zit er gewoon niet, of in ieder geval niet op plekken waar je het kan zien. Toch maar hopen dus op die westerstorm of die strenge vorstperiode...
Aalscholver met paling
Vanavond post ik met anderen weer bij de Sophiapolder voor de kleine burgemeester. Het blijkt nu niet zo makkelijk te worden als gisteren, want omdat het water lager staat zijn de meeuwen onrustig. De kokmeeuwen vertrekken richting het zuiden om elders de slapen, terwijl de grote meeuwen rondvliegen en niet keurig op de steiger gaan staan... Tja... Opeens zie ik dan de vogel bij de noordpunt in de groep meeuwen staan. Het lukt een enkeling om de vogel op te pikken vanaf de kraan, maar dan vliegt hij alweer op. Snel spoeden we ons naar de noordelijke inlaat die beter is te zien vanaf de Karwei, maar door het invallende duister en de onrustige groep krijgen we de vogel helaas niet meer in beeld. Een makkie is 't niet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten