zaterdag 25 januari 2020

Een overwinterende geelgors

Afgelopen week heb ik me tussen de bedrijven door ook nog wel wat met vogels vermaakt, met name gisteren. Tellingen van akkervogels in de Utrecht en de Hoeksche Waard leverde als hoogtepunt een prachtige klucht patrijzen op. Die zie je eigenlijk veel te weinig en het gaat er ook niet best mee, ook niet in de Hoeksche Waard. Erg jammer natuurlijk en dit was in het deel waar de meeste territoria nog zitten, nabij Nieuw-Beijerland.
Patrijzen
Gisterenavond leverde een telling van de meeuwenslaapplaats op de Sophiapolder overigens nog hoge aantallen op. Zo kwam ik op bijna 1200 zilvermeeuwen, 5000 kok- en ca. 500 stormmeeuwen. Daartussen stonden nog eens min. 16 kleine mantelmeeuwen, 18 pontische en 6 geelpootmeeuwen. De kleine burgemeester die misschien nog steeds rondhangt in de buurt stond er helaas niet tussen, of althans, die zag ik niet staan... 

Vanmiddag heb ik weer eens tijd om het hele Waalbos door te struinen. Een flink gebied waar ook zomaar nog een verrassing kan zitten. Het is erg onoverzichtelijk, dus wie weet. Stiekem hoop ik daarbij nog op de geelgors die eind december in het gebied was gevonden. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat die nog rondhangt! 
Waalbos
Na enige tijd tref ik de grote groep spreeuwen, kramsvogels, koperwieken, vinken, putters en rietgorzen, die gezamenlijk rondtrekken door de polder. Zo lijkt het. Bij het opvliegen van een deel van de groep hoor ik het bekende 'prutteltje' van een geelgors. Leuk, die zit er dus nog! Even later laat hij zich op enige afstand ook nog aardig in een boompje bekijken.

Naast deze flinke groep zangvogels is het gebied ook nog steeds in trek bij muizeneters. Zeker 8 torenvalken en buizerds hangen nog rond, maar ook een blauwe kiekendief is kortstondig jagend ter plaatse. Wat een gave beesten zijn dat toch! Overigens laten de roofvogels (ik denk tenminste dat het de roofvogels zijn) ook nog andere sporen na. In het hek zag ik namelijk een rat en een egel hangen. Per toeval laten vallen of zit daar wat achter?! Ik kon het zo snel niet bedenken... 
Bruine rat
Egel
Als even later Matthieu en Rutger Plaisier zijn gearriveerd is het nog een hele zoektocht om de geelgors nog een keer terug te vinden. Uiteindelijk lukt dat toch nog en zit hij in z'n eentje een paar minuten in een boompje te roepen. Hij laat zich nu een stuk beter zien dan eerder vanmiddag. Een fraai beest en de eerste overwinteraar op IJsselmonde voor zover bekend! 
Geelgors

Geen opmerkingen:

Een reactie posten