maandag 30 december 2019

Leuke soorten 'rond' het werk!

Voor mijn werk bij Ecoresult B.V. moet ik nogal eens het land door met de auto voor natuuronderzoeken. Vandaag is dat ook weer het geval, maar aangezien ik vanochtend in Hoek van Holland moet werken, besluit ik daar via een omweggetje heen te rijden. Bij Brielle is gisteren namelijk een grote trap ontdekt. Een prachtige, grote vogel, waarvan in de buurt populaties zijn in Oost-Duitsland en Engeland. Beide populaties rusten echter op uitgezette vogels, wat nog steeds volop wordt gedaan. De exemplaren die in een broedmachine worden uitgebroed zijn natuurlijk niet helemaal wild te noemen. Dit is één van die exemplaren, wat is gebleken aan de hand van zijn ring en zender. Desalniettemin natuurlijk wel een prachtige soort en toch leuk om zo'n beest een keer in Nederland te zien.

Dat laatste lukt vanochtend goed, want bij aankomst is het beest gelijk in beeld, al foeragerend op een grasperceel. Met het opkomende zonnetje erop laat hij zich leuk bekijken. Wat een bakbeest! Een mooie afsluiter van dit jaar en deze kan er nog wel bij in deze decembermaand...
Grote trap
Vanmiddag moest ik vervolgens nog in Babberich zijn, vlak tegen de Duitse grens. Nadat het onderzoek is afgerond rijd ik een stuk binnendoor naar huis, aangezien bij Duiven al enige tijd een ruigpootbuizerd rondhangt. Als ik in de buurt van de locatie kom snap ik wel waarom: de graslanden zien helemaal geel van de muizenvraat. Roofvogels trekt dat onmiddellijk aan, getuigen de vele buizerds en torenvalken. Fantastisch!
Kale, gele graslandendoor de muizen
Niet veel later zie ik ook de ruigpootbuizerd op de bekende plek. Wat een prachtige vogel! Hij laat zich op relatief korte afstand veelal zittend op paaltjes fraai bekijken, maar grijpt in de korte tijd dat ik er ben ook twee keer een muis. Daarbij eet hij ze niet eens helemaal op, zodat een zwarte kraai ook nog een graantje kan meepikken van deze gedekte tafel.

Ruigpootbuizerd
Na genoten te hebben van deze, toch wel, relatieve zeldzaamheid, keer ik weer terug richting het westen. Het was toch al wel enige tijd geleden dat ik een 'ruigpoot' had gezien, zo dacht ik. Na dat even gecheckt te hebben klopte dat inderdaad. M'n vorige ruigpootbuizerd was nota bene alweer bijna vijf jaar geleden. Erg leuk dus om er zo weer eentje te kunnen zien. Niet gek dat werken...
Ruigpootbuizerd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten