donderdag 31 oktober 2019

Ringen in het donker

Deze week moet ik onderzoeken doen in Den Haag, maar daardoor heb ik wel de mogelijkheid om de nacht van 30 op 31 oktober in de ringhut van VRS Meijendel door te brengen. Als je aan het werk bent is de tijd overdag minimaal, maar in het donker kan dan wel weer geringd worden natuurlijk... De afgelopen nacht waren redelijk wat veldleeuweriken gevangen, en ook twee kerkuilen, dus de hoop is daar toch wel op gevestigd. De eerste uren belandt echter niks in de netten en kan ik zowaar nog aardig wat slapen, heeft ook weer zijn voordelen... Rond middernacht zit er echter opeens een waterhoen voor de netten, die tot overmaat van ramp over de netten in de nacht verdwijnt. Ai...

Even later komt het toch goed en verschijnen wat waterrallen en waterhoenen op het toneel. Uiteindelijk richting ik 7 waterrallen en 2 waterhoenen, waarbij die laatste nog een nieuwe handsoort is voor me. Erg leuk dus!
Waterral
Waterhoen - adult vrouw
Waterhoen - 1kj
Uiteindelijk zie ik geen enkele leeuwerik en zo vertrek ik vanochtend uit de duinen weer aan het werk, als de temperatuur rond de 0 graden schommelt. Toch wat frisjes... 
Nachtnetten
Vanavond is het weer goed om weer een poging te doen om waterpiepers te vangen langs de Devel. Dat lukt weer aardig met zes exemplaren, waarmee ik dit jaar al ruim meer exemplaren dan afgelopen winter heb kunnen ringen. Nu is het nog hopen op een terugmelding of -vangst...
Waterpiepers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten