woensdag 28 november 2018

Misschien wel een nieuwe soort?!

Kokardezaagbek is een soort die ik al jaren heb weten te vermijden. Het is een Noord-Amerikaanse vogel, die veel in gevangenschap wordt gehouden. Veruit de meeste waarnemingen betreffen dan ook ontsnapte vogels, maar een enkele keer duikt een exemplaar zonder ring op. Eerder dit najaar gebeurde dat bij Utrecht en in de Alblasserwaard, en ook nu zit een vogel in Bleiswijk in een groepje kuifeenden. Het is een jonge vogel en lijkt op de foto's ongeringd! Een enkele fantast ziet een ring om de tibia, maar dat lijkt me uitgesloten.
Het plasje
Omdat ik toch in Gouda moest zijn vanavond rijd ik dus maar even langs Bleiswijk. Met zo'n soort kan je ook beter maar een keertje 'afrekenen'. Zo gezegd, zo gedaan. Bij aankomst landt de eend precies in het plasje, zodat ik vrijwel gelijk weer om kan keren. Teveel tijd moet je nu ook weer niet aan zo'n dubieuze soort besteden... Maar wellicht staat hij nu wel eindelijk op mijn lijst!
Kokardezaagbek voor wat kuifeenden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten