zaterdag 13 januari 2018

Afwisselend dagje met een prachtig gevulde slaapplaats

Zoals wellicht bekend heb ik alweer twee jaar een eigen bedrijfje waarvoor ik, wanneer ik gevraagd wordt, inventarisaties, monitoring en dergelijk kan doen ik het kader van ecologisch advies. Daarvoor ben ik vanochtend ook wat uurtjes in Waddinxveen waar ze natuurcompensatie gaan toepassen voor de aanleg van enkele provinciale wegen. In de winter valt er niet veel te controleren waar op gelet moet worden en het is dan ook vrij rustig.
Dichtgegroeide sloot
Na de quick scan rijd ik nog even richting de Reeuwijkse plassen, maar daar blijkt de ross' gans die daar enkele dagen zat helaas verdwenen. Het was nog een nieuwe geweest voor mijn Zuid-Hollandlijst maar blijft nu dus nog even op het wensenlijstje staan.

Rond half 3 ben ik weer bij de Rietbaan, vanwaar ik samen met Laurens van der Wind en Matthieu Plaisier word overgezet naar de Sophiapolder voor de wintertelling. We zullen hier vervolgens ook gelijk een slaapplaatstelling doen voor meeuwen, die mogelijk ook nog de grote burgemeester zal opleveren die hier van de week zat. Op het eiland aangekomen blijkt dat de storm en het hoge water flink de sporen hebben nagelaten op de dijk, aangezien soms wel een half meter is afgekalfd van de dijk. Dat water heeft toch een enorme kracht.
Flink versmalde dijk
Het is hoog water op het eiland, dus we zullen het vooral van de eenden moeten hebben. Die blijken er gelukkig voldoende te zitten, maar tussen de 580 wintertalingen en ruim 200 smienten zit helaas geen Amerikaans exemplaar. Een aantal van 27 pijlstaart is daarentegen natuurlijk wel erg leuk en is eigenlijk wel het hoogtepunt van de telling. Alhoewel het vuurgoudhaantje dat we treffen pas de eerste is voor het eiland!
Pijlstaarten
Al snel nemen ook de aantallen meeuwen toe op de steigers, een prachtig gezicht! Ook op het water stromen de kok- en stormmeeuwen binnen waarvan er uiteindelijk wel resp. 5000 en 750 gaan slapen. De grote meeuwen staan liever, zodat we op de steigers uitkomen op 788 zilvermeeuwen, 36 grote mantelmeeuwen, maar liefst 14 kleine mantelmeeuwen en nog 4 geelpoot- en 17 pontische meeuwen. Deze laatste aantallen zijn vermoedelijk zelfs nog onderschattingen, want door het invallende duister en de vrij grote afstand was het zeker niet makkelijk. Desalniettemin een prachtig resultaat natuurlijk, maar de grote burgemeester liet het helaas afweten...
Goed gevulde steigers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten