vrijdag 20 januari 2017

Een opening en twee fijne soortjes

Vanmiddag wordt de Crezéepolder feestelijk geopend door de gedeputeerde van Zuid-Holland, en ook de nodige wethouders en andere hoge pieten zijn aanwezig. Na dit gebeuren worden er in de polder excursies georganiseerd en ook ik leid een groepje mensen rond. Leuk om dat eens te doen! Qua vogels is het niet heel spannend, een slechtvalk, de nodige waterpiepers en een witgatje proberen er nog het beste van te maken.

Op de rest van IJsselmonde hadden ze echter ook niet stilgezeten vandaag, want in de bouwdok waren zowel een nonnetje als een wilde zwaan ontdekt. Toch twee goede soorten voor de IJsselmondejaarlijst. Als ik mijn groepje weer bij de boerderij heb afgeleverd rij ik gelijk die kant op en zie ze even later gelukkig allebei. Leuk! Kennelijk zorgt toch die vorst nog voor wat beweging in deze watervogels. De buffelkopeend van de Gaatkensplas zit nu namelijk ook hier.
Wilde zwaan
Bij de Heinenoordtunnel doe ik nog een poging om de roerdomp te zien die hier al heel de winter moet staan. Weer lukt het me niet en werkt zijn schutkleur dus weer uitstekend. Een roepende cetti's zanger en een fraaie witkoppige staartmees zorgen nog wel voor een mooie afsluiting van deze enerverende dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten