vrijdag 30 september 2016

Toch nog twee uurtjes zeetrek

Vanaf woensdag is na een lange periode met oostenwind, plotseling de wind gedraaid naar een westelijke richting. In deze tijd van het jaar is dat altijd spannend natuurlijk en het staat bijna garant voor mooie zeetrek voor pijlstormvogels en jagers. In spanning volgde ik woensdag dan ook vanuit Wageningen de beweging en die dag gingen de grauwe pijlstormvogels helemaal 'los'. Vanaf Westkapelle werden maar liefst 427 van deze lange afstandtrekkers geteld. Het is namelijk een soort die op het Zuidelijk halfrond broedt, waarbij de populatie die broedt op de Falklandeilanden op de Atlantische oceaan, ten noorden van Schotland overwintert. Nu is voor deze exemplaren de 'winter' afgelopen en trekken ze weer naar het zuiden, waarbij sommige exemplaren (afhankelijk van de wind) de Noordzee gebruiken.

Dankzij een westelijke stroming werden ook gisteren weer vele grauwe pijlstormvogels gezien langs de Nederlandse kust, net zoals in lagere aantallen jagers en noordse pijlstormvogels. Vanmiddag ben ik vrij, en aangezien de wind nog steeds WZW-5 is ga ik zodra ik de mogelijkheid heb, linea recta richting de Maasvlakte. Met zeetrek gaat het toch wel erg kriebelen bij mij, een fantastisch fenomeen!

Op de Tweede Maasvlakte aangekomen stationeer ik me op m'n stoeltje aan de noordkant van de dijk, in de luwte van de houtwallen. Ik heb zo'n twee uurtjes, die enkele zeevogels al goed kunnen maken. Al snel komen de eerste jan-van-genten en grote sterns door mijn scoopbeeld, en dan is het speuren geblazen voor de eerste echte leuke soort zich aandient.

Jan-van-genten
Een verre jager is niet te determineren, maar na een kwartiertje komt een donkere kleine jager mooi langs, er vliegt in ieder geval wat! Zo'n 10 minuten later pik ik op vrij grote afstand een noordse pijlstormvogel op die langzaam richting zuid gaat, af en toe zit hij zelfs dus het is lastig 'm te volgen. Plotseling vliegt er onderin m'n beeld een tweede exemplaar langs, veel dichterbij! Erg fraai en typisch zo'n soort die je maar zelden ziet, erg fijn!



Later op de middag, als Kees van Rij me ook vergezelt, zien we nog een middelste jager, twee grauwe pijlstormvogels en als kers op de taart een fraaie juveniele kleinste jager voorbijkomen. Gaaf! Al met al een geslaagde 2 uurtjes zeetrek en voor de totalen zie hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten