maandag 4 april 2016

Gearriveerde zomergasten op IJsselmonde

Vanochtend ga ik nog niet naar Wageningen, dus ik fiets nog het bekende rondje door de Zwijndrechtse Waard om de nodige gearriveerde zomergasten op de IJsselmondejaarlijst te kunnen schrijven. De eerste stop is in het Develbos waar ik tot mijn grote verbazing al een nachtegaal hoor zingen! Een evenaring van de vroegst gedocumenteerde ooit, dat is lang niet gek natuurlijk!

Langs de Devel zijn ook de eerste rietvogels weer gearriveerd en zo kan ik snor, al flink wat rietzangers maar ook een fraai mannetje baardman bijschrijven. Verder vliegen de eerste regenwulpen weer over van het seizoen en is het met blauwborsten, roodborsttapuiten, wat roepende groene specht en een havik natuurlijk helemaal niet onaardig.
Blauwborst
De route gaat verder over de Lindtsedijk richting Polder de Hooge Nesse voor beflijsters. Voordat ik daar aankomen tref ik echter al twee exemplaren op de Veerplaat, leuk! In Polder de Hooge Nesse zie ik er even later ook nog vier en verder nog de nodige roodborsttapuiten, koperwieken, kramsvogels en een tweetal ijsvogels.
IJsvogels
Beflijster
Hierna wordt gaat het helaas regenen en verder dan een cetti's zanger langs de Oude-Maas kom ik dan eigenlijk ook niet. Eenmaal thuis stap ik nog wel even in de auto om vier zomertalingen te twitchen bij Knooppunt Ridderkerk, een soort die je ook maar kan hebben voor de IJsselmondejaarlijst. De twee paartjes laten zich even later in een plasje schitterend bekijken, 't zijn toch bijzonder fraaie eendjes!
Zomertalingen
Opvallend zijn in deze plasjes overigens wel de hoge aantallen eenden. Ze zijn in tegenstelling tot de rest van IJsselmonde bijvoorbeeld ook altijd goed gevuld met slobeenden. Wellicht zijn ze erg voedselrijk en liggen ze toch relatief rustig tussen de snelwegen?! Mooi zijn ze in ieder geval wel, die eenden...
Krak- en slobeend
's Avonds in Rhenen is een kort fietstochtje nog goed voor de zwarte ibis in de Blauwe Kamer die daar sinds gisteren zit en een fraai baltsende houtsnip in de bossen van Rhenen waar ook nog een viertal bosuilen de stilte van de nacht verfraaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten