zaterdag 28 november 2015

We hebben die Delta nu wel weer gehad...

Ook voor deze zaterdag was de voorspelling na een week zuidwestenwind weer gunstig, aangezien die vanochtend westnoordwest 6 zou worden. Met Jacob & Albert Molenaar en Herman vd Brand staat dan dus ook maar weer de Maasmond op het programma, en rond acht uur rijden we de Maasvlakte op. Het is nog rustig op de weg dus we checken wat aangereden meeuwen, en zo vinden we ook zowaar een noordse stormvogel! Hij is erg vers dus alles is nog mooi te zien, een gaaf beest zo!
Dode noordse stormvogel
Vanaf de telpost blijkt het even later gewoonweg niet te vliegen, een lege zee, dus 't is huilen met de lamp aan. Snel zijn we dan ook maar weer vertrokken en gaan al vogelend maar weer verder de Delta in. Op het Oostvoornse meer zien we zo nog mooi de eerste gearriveerde wilde zwanen weer van de winter en in Oostvoorne zelf o.a. nog een grote lijster en havik.
Wilde zwanen
Stellendam is zoals gewoonlijk de volgende bestemming, maar ook dit keer dobbert er geen leuke aangespoelde zeevogel in het haventje. Ondanks dat vermaken we ons wel, en wel met een groepje meeuwen. We zien zo een 1kj pontische en geelpootmeeuw, en ook nog mijn eerste geringde Zweedse grote mantelmeeuw en een Duitse zilvermeeuw die ik afgelopen winter zag op de vuilstort van Barneveld! Erg gaaf om die dan nu ook weer hier te zien!
Duitse zilvermeeuw Y-AA05
Zweedse grote mantelmeeuw R-R739
1kj pontische meeuw
De Brouwersdam is hierna aan de beurt, met name omdat er de hele week al een alk bij de Spuisluizen aanwezig is en die nog op mijn jaarlijst ontbreekt. Het begint aardig met de bekende zwarte zeekoet in het haventje en in de Zeelandkant behoorlijke aantallen middelste zaagbekken, brilduikers, wat eiders, kuifduikers, nog 2 geoorde futen en als leukste een mannetje ijseend. Bij de Spuisluizen blijkt de alk helaas verdwenen, maar een tweetal zeekoeten en een geringde Nederlandse zilvermeeuw zijn nog wel present.
Zeekoet
Bij Scharendijke checken we tevergeefs op een zeldzaamheid nog een mooie groep rotganzen, waarna we richting het Veerse Meer gaan voor parel- en ijsduiker. Helaas blijken die, hoe we ook zoeken, voor ons onvindbaar, maar het is nog wel aardig vogelen met o.a. wel 100 geoorde futen, een kuifduiker en een blauwe kiekendief.
Geoorde futen (links), kuifduiker (rechtsboven) en futen
Op de terugweg checken we nog wat havens in Neeltje Jans wat nog een kuifaalscholver oplevert. Een zwarte zeekoet blijkt echter aan de andere kant van een van de havens te hebben gezwommen toen wij er waren, maar ach, daar hadden we er toch al eentje van vandaag...
Kuifaalscholver
Hierna gaat het flink regenen dus het is hoogst tijd om weer richting Ambacht te gaan. 't Was weer een aardig rondje in de Delta, maar vanaf volgende week moet dat meeuwen kijken in Rotterdam toch maar weer gaan beginnen.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Cornelis,
    Weer een mooi verslag. We hebben zaterdag achter elkaar aan gereden denk ik, hoewel mijn tocht op de Brouwersdam startte en ik over de Neeltje Jans naar Noord-Beveland ben gereden.

    Die wilde zwanen, zitten die in een bepaalde hoek van het Oostvoornse meer?
    En hoewel ik uit Zeeland kom, vogels kijken langs het Veerse Meer heb ik nog nooit gedaan. Waar kun je het staan of lopen?

    Alvast hartelijke dank voor je reactie en veel vogelplezier. Ik lees je volgende verslag wel weer.

    Groeten,
    Jako

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Jako,

    Dankje! Die wilde zwanen kunnen overal wel op het meer zitten, maar vaak zitten ze tussen het 'strand' en de dammetjes, dus met name aan de noord/westkant van het meer.

    Het Veerse Meer is geen plek waar ik veel kom, toch nog een eind vanuit H.I.Ambacht, maar vanaf de dam zelf, de westkant, is het goed te overzien, en ook vanaf verschillende plekken aan de zuidkant van het meer kan je daar leuk vogelen!

    Mvg,
    Cornelis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé Cornelis,
    Ik kom uit Alblasserdam, dus de afstanden zeggen me wel iets. Nu woont mijn familie in Zeeland, dus we zijn autorijden wel gewend. Bedankt voor de tips, ik ga de komende weken eens naar Oostvoornse Meer en wieweet ook naar Veerse Meer. Zeker die wilde zwanen en honderd geoorde futen spreken me enorm aan.

    Nogmaals dank en wie weet stuur ik nog wat bezoekers naar je site, want ik ga je verslag vermelden in mijn blog van vanavond.

    Hartelijke groet,
    Jako

    BeantwoordenVerwijderen