donderdag 12 november 2015

Een grijze wouw in Kootwijk!

Afgelopen zondag werd er een grijze wouw gefotografeerd op het Kootwijkse veld, en vanaf dindag bleek deze ook twitchbaar te zijn. Dit is alweer de 6de waarneming van deze soort dit jaar, bizar veel en duidelijk een gevolg van de toename als broedvogel in Frankrijk van deze soort. Voor mij is dit de eerste dit jaar die redelijk te doen is, en vanochtend na twee uurtjes college glip ik er met medestudenten Niek Eilander en Ruben Hoekstra tussenuit op de vogel te twitchen. Vanaf station Barneveld-Noord gaat het met de fiets richting Stroe, maar dat gaat niet helemaal vlekkeloos... Mijn vouwfiets is natuurlijk ideaal, maar de anderen moeten de enige beschikbare OV-fiets van het station samen delen...

Maar goed, we komen uiteraard aan op de plek en daar is de vogel gelukkig gelijk in beeld, ver zittend in een boom. Na enige tijd komt de vogel gelukkig wat dichterbij zitten en gaat even later ook jagen. Toch een erg fraai beestje en ergens toch een aparte manier van vliegen voor zo'n kleine roofvogel. Al zwevend en biddend verplaatste hij zich over de hei, maar in ons bijzijn wist die geen muis te pakken te krijgen. Als de vogel ver weg verdwenen is gaan we er weer van tussen met een fraaie soort op zak, en m'n eerste was dan toch alweer eventjes geleden.
Grijze wouw
Eenmaal weer terug in Wageningen fiets ik nog een rondje door de bossen bij Bennekom, wat me nog een zwarte specht voor de eeuwige maandlijst opleverd en verder de normalere bossoorten als goudvinken, barmsijs, kuifmezen, kepen en een klapekster. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten