dinsdag 3 november 2015

En dan ook nog een sperwergrasmus!!!

Zondagmiddag werd een braamsluiper ingevoerd langs de Poelweg, bij Rhoon, en in deze tijd van het jaar is dat natuurlijk altijd spannend of het wellicht geen siberische is! Een zoekactie maandag door andere vogelaars leverde in eerste instantie niks op, maar 's avonds verschenen van de ontdekker weer plaatjes op waarneming.nl en het bleek om een heuse sperwergrasmus te gaan! Wat een knaller voor IJsselmonde (het eerste geval) en voor het binnenland sowieso een goede soort, en ook nog eens november waarin ooit slechts een handvol gevallen in Nederland zijn geweest.

Vanochtend werd de vogel zowat in het donker alweer teruggevonden, dus na een ochtendje op kolen in de collegebanken te hebben gezeten stap ik rond half één in de trein. Een kleine twee uur later ben ik op de plek waar de vogel alweer even uit beeld is. Al snel wordt hij gezien en niet veel later zie ik 'm op een krappe paar meter recht voor me in de struiken snoepen van wat bessen, schitterend!! Wat een beest, en verreweg mijn beste waarneming van deze soort, en dat op IJsselmonde! Wie had dat nog gedacht na de Mongoolse pieper!
Sperwergrasmus
Sperwergrasmus                                                                 ©Dave van der Spoel
Na de vogel in een uurtje nog een paar keer te hebben gezien houd ik het voor gezien en fiets al vogelend terug richting Ambacht. Onderweg levert dat nog de buffelkopeend en een witkopstaartmees in een grote groep staartmezen is nog wel even leuk!

Al met al weer een bizarre soort erbij op de IJsselmondelijst, nr. 225 alweer voor mij, wat Laurens van den Wind zijn 185ste is op zijn IJsselmondejaarlijst. Hiermee overklast hij mijn record uit 2013 van 184 soorten, en hij zal dat de resterende 2 maanden vast nog wel scherper weg gaan zitten. Een record hebben is altijd prettig natuurlijk, maar dit is dik verdiend. Hulde!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten