woensdag 15 april 2015

Thayers meeuw!

Afgelopen zaterdagavond vond Leon Edelaar een Thayers meeuw bij een strandsuppletie nabij Egmond aan Zee, een nieuwe soort voor Nederland! Thayers meeuw is een broedvogel van het noorden van Canada, en was vroeger een ondersoort van de kleine burgemeester. Zondag was de suppletie inmiddels gestopt, maar de vogel bleek nog wel aanwezig. Maandag verplaatste de zandsuppletie zich naar Bergen aan Zee, en daar werd dan gisterenavond de vogel teruggevonden.

Vanochtend stapte ik dus in de eerste trein vanaf Rhenen richting Heiloo, vanwaar het nog een half uurtje fietsen is. In de trein krijg ik al te horen dat de vogel weer gezien is vanochtend, dus vol goede moed loop ik rond half negen het strand op. Daar wordt ik ontvangen door werkelijke duizenden zilvermeeuwen, normaal iets waar ik wel vrolijk van wordt maar nu is het toch aardig in het nadeel...

Op de eerste foto's van de soort had ik het vermoeden hem er nooit tussen uit te kunnen vissen, maar na goede bestudering van de vele platen van afgelopen zondag, zou dat toch wel moeten lukken. De vogel is alleen al weer een tijd uit beeld, dus met nog zo'n 30 man kan het scannen beginnen. In de groep lopen flink wat ponten, en de eerste die ik zie is gelijk een geringde: eentje uit Polen. Daarnaast lees ik  ook nog een pontische meeuw af uit Duitsland, G-XLEN.
3kj pontische meeuw Y-PNSE
Tijdens het scannen van de meeuwengroep kom ik uiteraard nog veel meer geringde meeuwen tegen, en die kan ik uiteraard niet zo laten lopen. Uiteindelijk lees ik er naast de ponten nog 28 zilver-, storm-, kleine mantel- en grote mantelmeeuwen af, uit Finland, Noorwegen, Engeland, België, Duitsland en Nederland uiteraard. Ook zie ik een vijftal vogels die ook rondliepen op de zandsuppletie van Scheveningen, en een bekende zilvermeeuw van de vuilstort in Barneveld.
Amsterdamse lichte zilvermeeuw BN-9X
Tot half twaalf is de thayers meeuw twee keer kort in beeld en laat hij zich zien aan een gedeelte van de groep omdat die op een verhoging stond. Rond half twaalf wordt de vogel mogelijk naast me gezien, en gelukkig heb ik de vogel snel in beeld en kan ik de waarneming bevestigen. Binnen!!
Zandsuppletie
Na enkele minuten verdwijnt de vogel dan weer in de meeuwenmassa, dit is immers alweer tijdens een suppletie, en het duurt dan ook weer een tijd voor de vogel weer in beeld is, ondanks dat bekend is waar de vogel ongeveer rondhangt. Een half uurtje later pik ik de vogel zelf uit de groep, waarna die zich zo'n 5 minuten fraai liet zien. Het uitleggen aan de medevogelaars waar de vogel precies loopt is echter niet te doen. Na een tijdje vliegt de vogel op, waarbij mooi de vleugels en ook de lichte staart zichtbaar zijn, om weer in de massa te verdwijnen.

Hierna wordt de vogel pas weer teruggevonden als de zandsuppletie is gestopt en hij in een grote groep meeuwen staat te rusten. Opvallend genoeg was de vogel soms nu ook even kwijt omdat die hard kon rennen en zo nu en dan onzichtbaar lag. Desalniettemin liet hij zich zo bijzonder fraai bekijken, ook omdat hij regelmatig wat flapperde.

2kj Thayers meeuw
Rond half twee heb ik het echter wel gezien op het strand, de wind is ondertussen ook aangetrokken dus ringen aflezen valt niet mee,Dankzij een lift van Albert de Jong ben ik rond een uurtje of vier weer terug in Rhenen met de tweede lifer van het jaar op zak!

1 opmerking:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=OjDRbyTkoK0&feature=youtu.be
    Deze link laat zien dat de Thayers meeuw al in 2014 aanwezig was in Domburg, Walcheren.
    groeten Lily

    BeantwoordenVerwijderen