zaterdag 23 juni 2012

Vogelen in Ambacht

In deze rustige tijd qua vogels is er niet veel te doen op een zaterdag. Dat is ook de reden dat ik om een uur of elf door het parkje om de hoek naar wat libellen loop te zoeken. Ondanks de wind vliegen er aardig wat van deze kleine beestjes en vind ik nog zeven verschillende soorten. Het leukst zijn wel een azuurwaterjuffer en mijn eerste houtpantserjuffer weer van het jaar.

Houtpantserjuffer
De Sophiapolder is nou elke zaterdat t/m eind oktober te bezoeken, van 13:00-17:00 vaar het pontje gratis naar de overkant. Om twee uur brengen twee vrijwilligers van het Zuid-Hollands Landschap mij naar de overkant.
Sophiapolder
Over de vlonderpaden loop ik eerst naar de kijkhut waaruit je enigszins een blik kan werpen op het noordelijke deel van het eiland. Daar zitten naast de vele honderden kokmeeuwen ook 36 grutto's, een groep van 22 lepelaars waaronder 7 juveniele vogels, wat kluten en één van de overzomerende smienten.  


Lepelaars
In de kijhut heb ik het na een uurtje wel weer gezien en besluit dan om de zuidpunt van het eiland te lopen. Dit blijkt geen verkeerde keuze want naast een paartje kleine plevieren zie ik hier 7 zomer- en 10 wintertalingen! Vooral de eersten zijn een welkome verrassing!

Zomertaling
Wintertaling
Kleine plevier
Slobeend
Naast deze eenden zie ik ook enkele families bergeenden die met een groep hele kleine kuikens en wat grotere jongen rondzwemmen. Een leuk gezicht en iets wat ik nooit eerder gezien heb.

Familie bergeenden
Om vier uur houd ik het voor gezien en word ik door de vrijwilligers weer veilig op de vast wal afgeleverd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten