zaterdag 7 mei 2011

Breskens met...

Vanochtend worden we (Laurens&Laurens, Jan en ik) om half vijf opgehaald door Herman vd B. Tijdens de rit worden alle wensen van iedereen verkondigd van wat er wel niet over zou komen met die goede wind. Soorten als alpengierzwaluw, steppekiekendief en roodstuitzwaluw worden geroepen, als dat nou allemaal uit zou komen...

Bij aankomst op de telpost hebben we gelukkig nog niks gemist maar al gauw staat wielewaal en smelleken op de daglijst. Van het smelleken zie ik er deze dag nog 3 en van wielewaal nog een stuk of 8. De wielewalen zijn ook bijna wel het leukst van alles wat er vliegt en ze laten zich dan ook wel goed bekijken! Opvallend vond ik de hoog overvliegende grauwe vliegenvangers en ook een bonte. Ik had altijd gedacht dat dit gewoon nachttrekkers zouden zijn dus eigenlijk erg onverwacht! Verder vlogen de gier- en boerenzwaluwen erg goed met beide zo'n 3000 exemplaren en ook de boompiepers vlogen aardig en in leuke groepjes door.


Om 7:22 wordt er opeens 'ROODKEEL' geroepen. Ik hoor de vogel roepen en zie hem van achteren richting oost verdwijnen. Ter plaatse is er eerst nog wat twijfel over de waarneming maar uiteindelijk zie ik hem ook bij de telling staat zodat ik hem op mijn lijst beschrijf. Niet de beste waarneming maar toch voldoende voor mijn lijst.

Verder waren verschillende zwartkopmeeuwen, tientallen zomertortels, een mooie velduil, een visarend ver over de vuurtoren, de nodige dwergsterns, een grote gele kwik, een tikkend mannetje geelgors, wat purperreigers, kleine zilverreigers, bosruiters, engelse en noordse kwikstaarten en mijn eerste Jan-van-gent van het jaar ook het noemen waard. Frustrerend waren ook 2 kleine gele vogeltjes tussen een paar boerenzwaluwen die eerst werden afgemaakt als eurokan maar doordat het geluid niet gehoord was is er toch sijs van gemaakt. Helaas maar heb er ook weinig aangezien wat voor eurokan zou pleiten.


Heel de ochtend vliegt verder alles nog wel een beetje door en tijdens het middaguur beginnen de zwaluwen weer aardig te vliegen. Ook doordat er een telefoontje van De Fonteintjes in België ons meldt dat ze een roodstuitzwaluw hebben besluiten we nog even door te gaan. Helaas echter zonder resultaat en na een uurtje kakt de boel ook weer in zodat we besluiten om te gaan.

We rijden eerste naar De Blikken waren de kijkhut helemaal stapvol zit. In het gebied scharrelen aardig wat kluten rond waar we ook maarliefst 6 steltkluten tussen zien. Erg leuk!! Eén vogel zit ook heel de tijd een nestkuiltje te graven wat erg leuk is om te zien. Verder zitten er nog wat geoorde futen en de nodige oeverlopers.





Steltkluten
In de Sophiapolder waar we hierna stoppen zijn vooral de zwartkopmeeuwen erg leuk. Behalve deze schitterend meeuwen zwemmen er nog best veel geoorde futen en langs de randen lopen behalve 2 groenpoten en een bosruiter ook 18 oeverlopers.

Zwartkopmeeuwen

Geoorde fuut
We besluiten Zeeuws-Vlaanderen te verlaten en door te steken naar de Groene Jonker als de roodkeelpieper en de witwangsterns daar nog zitten. Als we weer in de buurt van Rotterdam komen krijgen we echter een belletje dat beide soorten uit beeld zijn zodat we om vier uur weer in Ambacht staan.

Als 's avonds de roodkeelpieper toch weer wordt gemeld in de Groene Jonker besluiten we er toch gelijk heen te gaan maar helaas komen we iets te laat aan. De vogel is net in de pitrus verdwenen en is daar waarschijnlijk een tukkie gaan doen. Onder het gehoemp van een roerdomp en het geratel van snorren verlaten we met gebogen schouders het schitterende natuurgebied.

Ondanks dit dipje en telling die ik  toch nog een aardig dagje!

1 opmerking: