donderdag 9 december 2010

Brilduikers!

Vanmiddag had ik vrij dus moest ik maar weer eens het woensdagmiddagrondje gaan doen. Dat was al weer een tijdje geleden. Gisteren had ik uiteraard iets veel beters te doen, de week ervoor naar Pestvogels in Dordt geweest enz.

Ik begon zoals gewoonlijk in het veld waar alles dicht lag dus er zaten erg weinig watervogels op wat meerkoeten, waterhoenen, wilde eenden en knobbelzwanen na. In wat ruigte stootte ik helaas geen houtsnippen op maar nog wel een waterpieper en een watersnip. Verder foerageerde er nog een groep van 67 grauwe ganzen op een weilandje.


Grauwe ganzen

Het Waaltje bij het Waalbos lag een al weer aardig open en daar maakte veel kuif-, krakeenden en meerkoeten gebruik van. Verder zat er hier op een akker nog een buizerd die mijn hart even sneller deed kloppen, helaas geen ruigpoot.

Hierna maar gelijk doorgestoomt naar de Oude-Maas omdat daar de laatste dagen nog wel wat brilduikers waren gezien. Aangezien ik het schitterende beesten vind wil ik het zeker niet missen. Net een stukje ervoor zie ik langs het fietspad veel koolmezen op de grond foerageren samen met wat vinken en een keep. Op zich wel een leuk gezicht zo bij elkaar. Ook zit er nog een ijsvogel boven het begin van Het Waaltje. Op wat akkers zie ik nog een groep van zo'n 37 knobbelzwanen, 103 kolganzen, 66!nijlganzen en 10 grauwe ganzen, in wat wilgjes is nog een late tjiftjaf aan het foerageren.


Het stukje Waal met links ergens in de wilgen de IJsvogel

Op de Oude-Maas zitten erg veel eenden. Waarschijnlijk komt dat doordat er veel wateren in de omgeving dicht liggen. De grote groep bestaat voornamelijk uit kuif-, krakeenden en smienten. Verder zie ik nog 6 wintertalingen, 2 aalscholvers, een dodaars en gelukkig ook nog 10 Brilduikers. Eerst een groepje van 4 mannetjes en een vrouwtje, dan 3 mannetjes en een vrouwtje en nog een los vrouwtje. Ze laten zich leuk bekijken maar zijn helaas een beetje schuw van aard. Ook probeer ik wat plaatjes te schieten waarvan ik er hier maar één durf te tonen.


Brilduikers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten