woensdag 31 juli 2024

Juli 2024

In juli zijn de broedvogeltellingen altijd afgelopen en ligt voor de meeste soorten het broedseizoen ook achter de rug. Deze maand dan ook vooral druk geweest met het inventariseren van planten, maar gelukkig wel in de regio. De Crezéepolder, Sophiapolder en het Klein Profijt mocht ik helemaal in kaart brengen, dus dat was zeker geen straf. In tegenstelling tot eerdere jaren leek het me namelijk toch ook wel leuk om op het plantengebied wat meer focus op IJsselmonde te leggen, en de inventarisaties leverde zo toch wat goede en zelfs nieuwe soorten voor IJsselmonde op: stomp fonteinkruid (nieuw voor IJsselmonde), naaldwaterbies, gevleugeld helmkruid en haaksterrenkroos zijn wat voorbeeld van aangename verrassingen. 

Kleine rupsklaver (nieuw voor IJsselmonde)

Ondertussen leverde de monitoring in het Klein Profijt ook nog aanzienlijk meer territoria van grauwe vliegenvangers op dan ik eerst vermoedde, maar ook nog wat waarnemingen van matkoppen (inclusief een enkele vangst). Ook de laatste kieviten in de polders werden vliegvlug, maar de focus lag in juli vooral op het aflezen van kieviten buiten de broedgebieden. En dat lukte ook op diverse plekken, zoals in de Crezéepolder en de Wolvenpolder! In de Crezéepolder las ik tien verschillende exemplaren af, afkomstig uit de broedgebieden in het westen van IJsselmonde (Oud-Reijerwaard, Waalbos, Ambachtsezoom). Erg leuk en nuttig! 

Grauwe vliegenvanger bij nest

Grauwe vliegenvanger

Kievit G1OS

Kievit G0OR

Foeragerende kieviten in de Crezéepolder

Het zoeken naar geringde kieviten leverde uiteraard ook nog de nodige andere geringde soorten op, zoals een bekende Kroatische kokmeeuw in de Crezéepolder, een leuke Duitse jonge zwartkopmeeuw en één van 'mijn' vliegvlugge visdieven. Ook leuk natuurlijk! In Barendrecht kon ik uiteindelijk ook nog enkele visdieven ringen die succesvol gebroed hebben op een vlotje. 

Geringde kluut (waarschijnlijk van de Wadden)

Visdief

Visdief W-N24

Duitse zwartkopmeeuw

Tijdens het vele buiten zijn zag ik ook nog weer eens een rivierrombout op de Sophiapolder, waar ook nog een blauwe breedscheenjuffer aanwezig bleek. In de Crezéepolder waren weer volop gouden sprinkhanen aanwezig en bleken dit jaar ook weer wat greppelsprinkhanen present. Ook op de Sophiapolder hoorde ik een enkeling, maar gouden sprinkhaan is daar na de verbetering van de dijken nog niet teruggekeerd. Omdat het op het gebied van de vogels ook weer rustiger wordt, ging ik in juli ook weer enkele keren op pad om deze insecten op IJsselmonde wat beter in kaart te brengen. In het westen zitten nu ook populaties greppelsprinkhaan, maar een bezoek om daar ook een poging te doen voor gouden sprinkhaan leverde de doelsoort niet op. Terwijl ik echter op het veld bij de Jan Gerritsenpolder rondstruinde, viel mijn oog wel plotseling op een jagende zuidelijke glazenmaker boven het veld! Een erg gave verrassing, wat een nieuwe soort voor IJsselmonde! Fotograferen lukte uiteraard niet van zo'n jagend beest, maar hij liet zich leuk bekijken! 

Gouden sprinkhaan

Veld met jagende zuidelijke glazenmaker

Naast de planten op IJsselmonde, probeerde ik ook mijn Nederlandse lijst weer wat te laten groeien. Dat lukte makkelijk een keer in het midden van het land, toen ik daar eenvoudig knolspirea en wijdbloeiende rus kon toevoegen aan het lijstje. In de Dordtse Biesbosch zag ik eindelijk klein nimfkruid en in Utrecht kon ik nog slank wollegras bijschrijven. Op het eind van de maand had ik het helemaal te pakken en besloot ik nog in West-Brabant een rondje te maken, wat effectief uitpakte met soorten als kale vrouwenmantel, dreps, paardenhaarzegge, karwijselie, koekruid, noordelijke waterlelie en weidekervel. 

Wijdbloeiende rus

Pijptorkruid (enige groeiplaats van IJsselmonde)

Noordelijke waterlelieplek

Dreps

Ten slotte was een gewone dolfijn in het kanaal bij IJmuiden ook nog wel het noemen waard. Ik was bezig in Amsterdam toen het beest werd gemeld, dus niet veel later stond ik op de kade. Bij tijd en wijle liet het beest zich goed zien, waarbij hij soms ook ver uit het water kwam. Erg leuk om zo'n zeezoogdier goed te kunnen bekijken, alhoewel het voor het beest natuurlijk niet echt een ideale situatie was... 

Gewone dolfijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten