woensdag 7 december 2022

We gaan door met de wintervangsten

Afgelopen tijd wist ik de loze uurtjes tussendoor goed te vullen. Elke week doe ik een rondje Zegenpolder om daar bokjes te vangen en elke week ben ik wel 1 of 2 avonden op pad voor houtsnippen. Nu heb ik in een viertal gebieden waar ik met enige regelmaat kom, eergisteren had ik zo weer zes vangsten in de Zegenpolder, waarbij ook voor het eerst een terugvangst van een vogel die ik dit jaar had geringd. Bovendien lukt het ook nog steeds om een paar keer in de week bokjes te vangen op een braakliggend veld in de Volgerlanden, waar we nu al meer dan zestig verschillende bokjes hebben gevangen dit najaar! 

Houtsnip

Watersnip

Vanavond was het weer tijd voor een vangpoging voor waterpiepers langs de Devel. Ondertussen is het december geworden, zodat ze traditiegetrouw veel slechter reageren op het geluid, maar over het algemeen de aantallen wel zouden zijn toegenomen. Nadat ik de netten vanavond heb opgezet duurt het een tijd voor de eerste waterpiepers arriveren, ook dat is elk jaar zo. Als het langer donker is gebruiken ze al het daglicht optimaal lijkt het wel. Uiteindelijke arriveren er ca. 50 waterpiepers op de slaapplaats, waarvan een deel ook nog doorvliegt naar een ander gedeelte van de Devel. Gelukkig hangt er uiteindelijk toch nog een exemplaar in, de 14e voor  de winter! 


Waterpieper R/GNG

Overigens levert het kleurringen leuke resultaten op. Dit jaar is de ringdichtheid aardig toegenomen in de groep en eergisteren zag ik op een spruitenstoppel bij Heerjansdam bijvoorbeeld zeker vier geringde exemplaren, waarbij één op de acht waterpiepers gekleurringd was. In de groep liepen allemaal beesten die ik eerder deze winter had afgelezen, maar het is toch leuk om twee exemplaren uit voorgaande winters (2020/2021 en 2021/2022) terug te zien! Dit jaar hebben we al drie beesten uit de eerste winter dat ik kleurringde (2020/2021), die weer zijn terug gekomen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten