zaterdag 24 december 2022

Veel grauwe ganzen, maar ook 111 kemphanen!

Na de vorst van vorige week is het aantal houtsnippen weer sterk gestegen. Normaal zie ik op mijn rondje door de Zegenpolder zo'n 15 houtsnippen, afgelopen maandag kwam ik liefst 30 exemplaren tegen. Een klein deel daarvan ben ik waarschijnlijk twee keer tegengekomen, maar in vergelijking met de andere rondes is het een bijzonder hoog aantal. Een terugvangst van eerder deze winter leerde me ook dat zeker niet alle houtsnippen hier zijn weggetrokken, maar dat de overwinteraars vooral zijn 'aangevuld' met beesten uit het noorden. In het Waalbos kwamen we gisterenavond zelfs 65 houtsnippen tegen, wat wel laat zien hoe sterk onderschat de winterpopulatie van deze steltloper is. Ook daar vingen we een beest terug van eerder deze winter en konden we nog weer negen nieuwe exemplaren van een ringetje voorzien. 

Houtsnip

Mistig weer is ideaal om bokjes te vinden met de warmtebeeldkijker

Naast de houtsnippen lijken ook de waterpiepers op de vorst gereageerd te hebben, want na de vorst is de groep in de Zwijndrechtse Waard tot over de honderd exemplaren gegroeid. Gisteren trof ik op twee akkers bij elkaar zo'n 110 exemplaren, waartussen ik negen exemplaren kon aflezen. Op deze akkers liepen beesten dit ik deze winter, vorige winter en twee winters geleden ringden. O.a. alle drie de waterpiepers die ik op 1 november langs de Devel ringde waren aanwezig, erg leuk, want dit was pas voor het eerst deze winter dat ik deze beesten tegen kwam. Waar ze eerder zaten is natuurlijk gissen... Een vangpoging leverde gisterenavond helaas geen nieuwe exemplaren op, er kwamen er ook verrassend weinig slapen. 

Spruitenstoppel met een groep van 155 gras- en waterpiepers

Vanochtend stond weer de wintertelling op de Sophiapolder op de planning. Vorige week kon die vanwege de vorst helaas niet doorgaan, maar vanochtend waren er natuurlijk geen problemen met de tank van het pontje. Met zo'n 10 graden en af en toe een zonnetje was het weer een fijne wintertelling, en ook met vogels was het druk. We zagen ruim 3600 vogels, waarvan de helft ongeveer uit grauwe ganzen bestond. Verder nog een paar honderd smienten, wintertalingen en krakeenden, en ook kemphanen waren algemeen vertegenwoordigd. We telden liefst 111 exemplaren, nooit eerder zagen we er zoveel in december! In de grote groep zat ook nog een drietal bonte strandlopers en op het eiland zagen we nog een paar fraaie pontische meeuwen en een geelpootmeeuw

Aalscholvers (en overal grauwe ganzen...)

Op de noordpunt trapten we tussen de bramen en het struweel maar liefst vijf houtsnippen op, ook leuk! Ook vloog daar nog een mooi mannetje grote zaagbek richting het noorden en kwam er later op de ochtend nog een goudplevier over. Al met al weer een mooie wintertelling. Bokjes bleken overigens niet op de Sophiapolder aanwezig te zijn. Vanaf de Volgerlanden zien we ze met regelmaat richting het eiland vertrekken, maar een goede overwinteringsplek is niet aanwezig daar helaas. 

IJsvogel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten