zaterdag 12 februari 2022

Bekende soorten tijdens de wintertelling

Gisteren ontdekte ik tot mijn grote verrassing een nieuwe groep waterpiepers op IJsselmonde. Op de slaapplaats zag ik altijd al tientallen waterpiepers uit het noorden aankomen, maar die groep werd nergens ingevoerd op waarneming.nl en ik snapte ook nooit goed waar ze vandaan kwamen. Gisteren vond ik ze echter langs de Langeweg op ongeveer de grootste geploegde akker in de buurt. Als ze achterop het perceel zitten zie je ze gewoon niet, maar ze liepen mooi dichtbij de weg dus het lukte zowaar ook gelijk om twee geringde af te lezen! Erg nuttig dus, zeker omdat ik één van de geringde nooit eerder in het veld zag. Komende tijd verdient deze groep dus weer wat extra aandacht...

Geploegde akker met ca. 70 waterpiepers langs de Langeweg

In de Crezéepolder lukte het ondanks intensief zoeken helaas niet om een geringde waterpieper te vinden in de groep, kennelijk is dat toch te ver van de slaapplaats langs de Devel? Overigens vond ik er wel een oeverpieper in de groep, een leuke verrassing want die kom je toch maar zelden op akkers tegen. Overigens zeer waarschijnlijk wel het exemplaar wat eerder deze winter langs de Noord aanwezig was. Verder leverde een rondje door de Zegenpolder deze week nog een vangst van een houtsnip en bokje op, en zagen we natuurlijk nog de nodige houtsnippen en bokjes en hoorde we zowaar ook eens een kerkuil. 

Houtsnip

Vanochtend stond de wintertelling op de Sophiapolder weer op de planning. Op het eiland tellen we met name weer veel grauwe ganzen, ruim 1100, maar ook wintertalingen, krakeenden en kokmeeuwen zijn natuurlijk weer met honderden exemplaren aanwezig. Naast de grote aantallen vogels zien we ook weer de eerste grutto's, totaal lopen 7 exemplaren op het slik. Op de dijken tellen we nog 51 rietgorzen in de aangeplante rietstrook en foerageren ook nog 28 kneuen. Op de noordpunt vliegen nog 2 houtsnippen op en ik hoor mijn eerste zingende tjiftjaf van het jaar. Altijd leuk! 

Sophiapolder

Weer terug bij het pontje is daar altijd wel een ijsvogel aanwezig, en ook nu zien we een exemplaar zitten die zich zowaar ook eens laat fotograferen, zij het van afstand. 

IJsvogel

Weer aan de wal aangekomen besluit ik het resterende deel van de ochtend te vullen met waterpiepers. Op het braakliggende terrein tref ik even later helaas maar één waterpieper aan die ook nog ongeringd is, dus dat levert niet veel op. Langs de Langeweg laat de groep zich even later alleen op grote afstand zien, dus ook daar valt even niks af te lezen. 

Waterpieper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten