zaterdag 16 november 2019

Wintertelling op de Sophiapolder

Het is heerlijk weer als ik vanochtend op de noordpunt van de Sophiapolder word afgezet voor een wintertelling. Na een weekje werken, met op woensdagavond nog een vangst op de waterpieperslaapplaats, is het heerlijk om in alle rust op het eiland te zijn. In de ruige noordpunt zwerven aardig wat kneuen rond en is het toch altijd wel spannend vogelen. Een goede soort heb ik er echter nog nooit gezien, maar moet zomaar kunnen. Erg leuk is vanochtend wel de zang van een cetti's zanger. Eindelijk een zingend exemplaar op het eiland, leuk!
Dicht braamstruweel op de noordpunt
Om van de noordpunt af te komen, blijkt een pittige opgave. Het lukt me uiteindelijk om me door de bramen heen te worstelen, zodat ook de rest van het eiland geteld kan worden. Zoals altijd zitten er veel eenden, met vandaag opvallend veel krakeenden en weinig smienten. Kokmeeuwen blijken uiteindelijk de algemeenste vogels van de ochtend. Leuke soorten op het slik zijn nog wat kemphanen, maar liefst 17 scholeksters en een kluut is de grootste verrassing. Die zijn in deze tijd van het jaar zeldzaam op IJsselmonde!
Kluut
Verder zitten op de dijken nog opvallend veel roodborsten, enkele tjiftjaffen en vind ik een adulte geelpootmeeuw. Een soort die ik nooit eerder vond, leuk om 'm eens zo te kunnen bekijken. Gelukkig liep op het eiland ook nog een levende geelpootmeeuw rond, samen met een pontische meeuw.
Begroeide dijk die steeds smaller wordt... 
Dode adult geelpootmeeuw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten