donderdag 26 september 2019

'Zippels' in de Zegenpolder!

Gisteren heb ik met de broers Molenaar de Amerikaanse goudplevier wederom gemist nabij Ouddorp. We kwamen niet verder dan een visarend, smelleken, veel goudplevieren en andere steltlopers. Vandaag heb ik geen tijd meer om richting Ouddorp af te reizen, maar vogel nog wel wat op IJsselmonde. In de Crezéepolder zie ik zo een bonte strandloper lopen, maar verder is het rustig. De regen en harde zuidwestenwind van de laatste dagen zijn vaak goede omstandigheden voor steltlopers om in het binnenland op te duiken. Vandaar dat ik ook besluit om de Zegenpolder nog even te checken, waar in de polder door de werkzaamheden leuke slikplaten zijn ontstaan.

Eenmaal in de polder zie ik al snel een groepje grote steltlopers opvliegen en gelijk weer landen: zilverplevieren! Een groepje fraaie jonge 'zippels' en dus toch ook een leuke steltlopersoort op deze locatie! Ze lopen rustig te foerageren en laten zich op afstand goed bekijken. Een prachtige soort die in het najaar op IJsselmonde toch niet erg dik gezaaid is.
Zes zilverplevieren!
Zilverplevieren
Naast de zilverplevieren lopen nog een paar bontbekplevieren rond. Ook een leuke soort natuurlijk en het laat wel de potentie voor zeldzame soorten voor deze locatie zien. In de polder kom ik verder nog wat graspiepers, de eerste wintertaling en twee tapuiten tegen. Het zag er naar uit dat de werkzaamheden bijna zijn afgerond, dus wie weet wat het in de nabije toekomst nog meer gaat opleveren!
Zilverplevieren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten