vrijdag 20 september 2019

Onderhoudend vogelen, maar zonder de krentjes

Omdat ik deze nachten veel vleermuisonderzoek doe, is het niet echt prettig om 's ochtends op een telpost te gaan staan. Vannacht had ik vrijaf, dus vanochtend waag ik maar weer eens een poging in de Crezéepolder. De wind ontbreekt nagenoeg en het is dan ook een rustige telling. De aantallen zijn niet hoog, maar uiteindelijk toch nog een aardig divers soortenspectrum wat overkomt. Zo hoor ik nog twee boompiepers, flappen enkele bruine kiekendieven langs, tel ik alweer aardige groepen spreeuwen en blijkt een roek misschien nog wel de leukste verrassing van de ochtend. Ook zie ik weer de eerste kolganzen en grote gele kwikstaart van het najaar overkomen. Heerlijk!
Roek
Voor de totalen zie hier.

In de Crezéepolder is het zelf overigens ook heel rustig, met vooral heel veel eenden. De steltlopers laten het dit najaar nog compleet afweten. Leuk zijn dan nog wel twee bevers die vlak langs de telpost komen zwemmen en richting het eiland onder water verdwijnen. Wellicht dat er toch een burcht in de polder aanwezig is?!
Bever
Hierna fiets ik nog richting het Waalbos waar nog wat dodaarzen rondzwemmen, een prachtige grote zilverreiger rond stapt en ook weer de nodige watersnippen aanwezig zijn. Verder zitten ook veel buizerds en torenvalken in het gebied, wat toch ook weer een teken is van het goede muizenjaar. Een roodpootvalk of andere verrassing zit er dan weer niet, maar ja...
Grote zilverreiger
Waalbos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten