woensdag 15 november 2017

Nog een paar weken voor een jaarsoortje...

Vanochtend was ik vrij, dus het liefst ben ik dan in Ambacht om wellicht nog iets aan de IJsselmondejaarlijst toe te voegen. De afgelopen dagen is gebleken dat er flink beweging in grote barmsijzen zit, dus dat is wel een beetje de doelsoort voor vanochtend. Vandaar dat ik om acht uur in de Crezéepolder sta in de hoop op een groepje van deze noordelingen, maar het is grauw weer en er vliegt helemaal niks. Een middelste zaagbek die over de rivier naar noord vliegt is nog wel een leuke verrassing, maar meer ook niet. Ondertussen is deze soort niet heel zeldzaam gebleken op IJsselmonde en dit exemplaar is wellicht zelfs al wel langer aanwezig, aangezien in oktober ook een vrouwtje hier werd gezien.
Telpost Crezéepolder
Voor de volledige telling zie hier.

De telling breek ik dus na een uurtje af, waarna het gewoon met de fiets verder gaat natuurlijk. In de Crezéepolder kom ik zo nog wat kemphanen, een tjiftjaf, veldleeuweriken en ringmussen tegen, waarna ik richting de Rietbaan ga. Op de braakliggende terreinen kom ik niet verder dan wat graspiepers, zodat nu de hoop is gevestigd op het Perenlaantje. Hier staan mooie rijen elzen, maar tussen de putters blijken helaas geen barmsijzen aanwezig. Wel hangen er nog wat vinken, rietgorzen en ringmussen in wat ruigte rond, maar ook hier is het stil in het miezerige, koude weer.

Via Zwijndrecht, met nog flink wat vuurgoudhaantjes, wat kramsvogels en een enkele grote gele kwikstaart, kom ik uiteindelijk weer bij het Develbos uit. Daar zit nog steeds een prachtige grote groep putters, maar verder helaas niks ertussen. In het riet nog wel de bekende waterrallen en cetti's zangers, maar daar houdt het mee op. Wat dat betreft is de winter overal neergestreken...

Door het Develbos, Heerjansdam en Waalbos kom ik uiteindelijk weer in Ambacht uit, wat me onderweg nog een overwinterend roodborsttapuit, wat dodaarsjes en een fraaie casarca oplevert. Die laatste was twee weken geleden ook al gemeld maar blijkt dus nog steeds aanwezig in het Waalbos, samen met twee nijlganzen. De vogel blijkt (een paar dagen later) ook nog eens ongeringd te zijn, dus dat is toch wel weer een leuke wintersoort (EDIT: de vogel blijkt later wel geleewiekt te zijn, dus alsnog een escape....). Om een plaatje te maken had ik echter geen tijd, want om 13:17 moest ik weer in de bus springen naar Wageningen. Helaas geen jaarsoort erbij vandaag, dat moet dan de resterende paar weken nog maar gaan gebeuren...
Roodborsttapuit (man)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten