vrijdag 2 juni 2017

Werkzaamheden in de natuur

De laatste weken ben ik druk geweest om een vak over biodiversiteit in Nederland te begeleiden. Dat is helemaal geen straf, want daarmee kom ik ook nog eens ergens en zie ik ook nog eens wat... In Limburg leverde dat een aantal mooie plantensoorten op zoals purperorchis, bleek bosvogeltje, soldaatje, betonie, beemdhaver, een roepende kwartel, eindelijk een zichtwaarneming van een veldkrekel (maar net geen camera bij me) en meerdere hazelwormen. Op andere plekken zag ik nog een mooie grauwe klauwier, visarend, twintig zilveren manen (zeldzame dagvlinder), veel alpenwatersalamanders, fluiters en zwartblauwe rapunzel om maar wat op te noemen.
Grauwe klauwier
Hazelworm
Purperorchis
Naast het begeleiden van dit vak van vier weken, ben ik de laatste tijd ook op persoonlijke titel werkzaam in de natuur als ZZP'er. Dat houdt in dat ik bermcontroles in H.I.Ambacht en Zwijndrecht heb uitgevoerd en nu ook regelmatig op pad ga voor het inventariseren van gierzwaluwen en vleermuizen. Vooral die laatste groep was nog helemaal nieuw voor me, maar het bevalt me prima! De algemene soorten als gewone en ruige dwergvleermuis, laatvlieger en rosse vleermuis ken ik ondertussen al wel aardig. Duidelijk is wat dat betreft dat daar nog enorm veel van te leren is, deze soorten hebben namelijk toch wel een bijzondere biologie. 

Bij het inventariseren van vleermuizen is het in dit jaargetijde gericht om zogenaamde kraamkolonies te vinden. Het is namelijk zo de mannetjes de vrouwtjes in het najaar dekken, waarna de vrouwtjes het sperma opslaan. Ze bevruchten zich vervolgens in het voorjaar allemaal gelijktijdig, wat betekent dat ze tegelijk hun jongen krijgen. Dat doen de vrouwtjes gezamenlijk in een zogenaamde kraamkolonie. Dit is meestal gewoon in een woning onder één of andere spleet, waar dan wel tot 110 vrouwtjes aanwezig kunnen zijn, zoals ik pas aantrof in Amersfoort. Wat dat betreft gaat er een nieuwe wereld voor me open... 
Vleermuizenstront onder een kraamkolonie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten