dinsdag 17 mei 2016

Velduiltje, maar rustig met steltjes in Ambacht...

Vanochtend ben ik nog een Ambacht dus ik loop nog even wat leuke stukken door. In de Crezéepolder zijn ze weer volop bezig met de voorbereidingen om de dijk door te steken, maar ondanks dat werd er vorige week een velduil gevonden. De hele week werd die niet meer gezien, maar vanochtend bleek die er, zo eigenlijk wel verwacht, gewoon nog te zitten. Hij vliegt vlak voor me op en verdwijnt verder het gebied in. Altijd leuk!! Verder ziet het er overal weer spannend uit voor steltlopers, maar spannender dan een purperreiger, wat oeverlopers, kleine plevieren, een fraai mannetje tafeleend en een paartje zomertaling wordt het niet helaas...
Tafeleend
Zomertaling
Ook de ca. 50 broedende/territoriale kluten krijgen nog wat aandacht, want als ik door hun territoria loop gaan ze zoals altijd lekker gek doen. Alsof ze gewond zijn en lamme vleugels hebben rennen ze wat voor me uit om me uit hun territorium te lukken. Altijd weer een apart gezicht, maar leuk om te zien!
Kluut
Op de Sophiapolder is het opkomend tij, dus ik besluit die nog maar even te checken in de hoop op wat leukere steltlopers. Meer dan 4 bontbekplevieren krijg ik helaas niet te zien en een gehoopte drieteenstrandloper of iets dergelijks zit er ook nu nog niet in voor dit jaar helaas... Maar we blijven volhouden.
Crezéepolder

1 opmerking:

  1. Hoi Cornelis,

    Leuk artikel weer. Nu woon ik aan de andere kant van het water, in Alblasserdam en heb een paar geaarzeld om de Crezéepolder in te gaan. Jij wandelt kennelijk door het gebied. Is dat inderdaad toegestaan? Alvast bedankt en groeten, Jako

    BeantwoordenVerwijderen