donderdag 12 mei 2016

Een neergestreken steltstrandloper in Neer

Deze week met de universiteit drie dagen verspreid door het land rondgelopen. Dat leverde uiteindelijk maar liefst 112 soorten op met onder andere wielewalen, grauwe en bonte vliegenvangers, krooneenden, boomvalken, spotvogels, kleine bonte specht en een heuse adder. Naast die excursie zag ik bij Renkum nog een middelste bonte specht en kwam nog een zeearend over Wageningen zetten.
Adder
Gisterenavond kwam er echter, zoals wel vaker dit voorjaar gebeurde, weer roering in de vogelwereld. Deze keer was het een heuse steltstrandloper die was neergestreken bij Neer, langs de Maas, in Limburg. Het was de 5de voor Nederland en vanochtend bleek die zowaar ook nog aanwezig te zijn! Vandaag had ik echter de hele dag nog excursie, maar als die zo rond een uur of vier is afgelopen fiets ik met m'n vouwfiets snel naar Utrecht Centraal. Eenmaal weer in Ambacht stap ik om 18u bij Laurens van der Padt in om naar Limburg af te reizen voor deze Noord-Amerikaanse steltloper.

Limburg is altijd weer verder dan je denkt, maar om 19:45 komen we aan op de plek en krijgen we de steltstrandloper gelijk aangewezen. In eerste instantie kijk ik er eigenlijk overheen, klein beestje, maar hij laat zich daarna zo'n 10 minuten fraai bekijken! Een gave steltloper, en wie verwacht die nou zover in 't binnenland?!
Steltstrandloper
Opeens vliegt hij echter op en verdwijnt dan achter een dijkje, het zal toch niet? Na 10 minuten komt hij echter met een groenpootruiter terug, vliegt wat rondjes boven z'n plasje, roept zelfs nog een paar keer en verdwijnt dan loeihoog uit zicht richting noord. Laurens van de Wind is gelukkig nog net op tijd met z'n vader, maar dit was dus verhaaltje steltstrandloper... Een fijne soort om weer bij te kunnen schrijven in dit toch wel ietwat spectaculaire voorjaar (waarin ik overigens balkankwikstaart en alpenheggenmus miste)...
Het plasje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten