vrijdag 19 oktober 2012

Rome 12-19 oktober 2012

Vrijdag 12 oktober
In de 5 VWO staat al tientallen jaren de werkweek naar Rome op het programma en die is in het najaar. De week die we in Rome zouden verblijven viel dit jaar precies samen met het Dutchbirding-weekend op Texel.  Helaas moest ik dat dus missen en stapte ik op vrijdag 12 oktober in de bus om die 21 uur niet te verlaten, op enkele pauzes na.

Als we op de A16 richting België rijden zie ik dat koperwieken en vinken aardig vliegen en even later komt er ook een smelleken langs, leuk! Nadat we Nederland even verlaten hebben vliegt er opeens een rode wouw boven de bus, altijd leuk en hij laat zich leuk bekijken. Hierna is het erg lang stil totdat we meer in de buurt van Luxemburg komen zie ik opeens een notenkraker langs de bus komen, gaaf!!

Zaterdag 13 oktober
Om half zes komen we in Rome aan en om iets over zeven zijn we bij de St. Pieter waar enkele bonte kraaien mijn eerste vogels in Italië zijn. Hierna bezoeken we de grote kerk en ook de rest van de hele week staat uiteraard, op dinsdag na als we naar de Vesuvius gaan, in teken van gebouwen en dergelijk. Om jullie daar niet mee te vermoeien zal het enkel hebben over de vogels en enkele vlinders en hagedissen.

Vanaf de St. Pieter zie ik opeens een valk vliegen wat een kleine torenvalk blijkt te zien. Die had ik hier niet verwacht! Verder zie ik vandaag in de stad over bonte kraaien, italiaanse mussen, twee gierzwaluwen en de enige meeuwen zijn geelpoot- en kokmeeuwen.

Zondag 14 oktober
Vandaag niet veel gezien in de stad maar twee grote gele kwikstaarten, een boerenzwaluw en een zwarte roodstaart en nog enkele andere soortjes zorgen ervoor dat de Italiëlijst staat op 31 soorten.

Maandag 15 oktober
Na een ochtend door de stad lopen met de eerste europese kanarie gaan we vanmiddag net buiten de stad naar een Catacombe. We moeten even wachten dus pluis ik even de bosjes eromheen uit wat naast een vuurgoudhaan en zwartkop de eerste kleine zwartkop oplevert. De vogel zit hard te roepen maar laat zich helaas niet zien. Verder vliegt er ook nog een groepje van 4 kraanvogels over.

Italiaanse mus
Dinsdag 16 oktober
Vandaag was het uitstapje naar de Vesuvius en Pompei ingepland waar we om half negen aankomen. Uit de bus heb ik al een overvliegende purperreiger, buizerd en turkse tortel toegevoegd aan de lijst en omdat we weer te vroeg zijn kan ik in Pompei even rondlopen. Bij de ingang van de vergane stad staan een paar bosjes waar ik drie kleine zwartkoppen zie, één daarvan laat zich ook fraai bekijken. Verder zie ik nog wat zwartkoppen en ook onverwacht is een bergfluiter!

Als we door de ruïnes richting de gids lopen zie ik opeens een lijsterachtige van een muurtje afschieten wat mijn hart sneller doet kloppen. Even later wordt mijn vermoeden bevestigd want dan zie ik een schitterend mannetje blauwe rotslijster zitten boven op een gebouw, erg fraai!! Verder zie ik nog flink wat europese kanaries, een paar slechtvalken en ook enkele vlinders. Zo zie ik een oranje luzernevlinder, apollovlinder, kleine vuurvlinder en veel kleine tijgerblauwtjes.

Klein tijgerblauwtje
Hierna vertrekken we naar de Versuvius maar qua vogels is daar helemaal niks te beleven. Het uitzicht is echter schitterend.

Napels
Woensdag 17 oktober
Voor vanochtend stond onder andere het forum romanum op het programma waarvan ik had gehoord dat daar ook blauwe rotslijsters zou kunnen zitten. Als we richting de bus lopen komt er echter plotseling eentje net over de gebouwen gevlogen, leuk! Als we even later op het Forum Romanum en op de Palatijn lopen blijkt het inderdaad te kloppen. Op beide plekken zie ik min. 2 exemplaren die vanaf hoge gebouwen telkens achter vliegjes aangaan. Verder zitten er veel europese kanaries, wat zwarte roodstaarten en een kleine zwartkop. Ook lopen er nog wat ruinehagedissen rond.

Ruinehagedis
Een satdswandeling levert in de middag in een klein stukje gras enkele van deze geraniumblauwtjes op, een fraai vlindertjes!

Geraniumblauwtje
Als we over de Tiber komen en ik alle geelpootmeeuwen aan het bekijken ben hoor ik opeens een cetti's zanger zingen uit een paar struiken onder de brug, grappig zo midden in de stad!


Geelpootmeeuw
Donderdag 18 oktober
De werkweek zit er weer op en in en het begin van de middag stappen we weer in de bus. Uit de bus zie ik een vuurvlindertje vliegen die ik niet zo gauw kan thuisbrengen. 

Vuurvlinder onbekend.
In de paar uren dat het nog licht is kijk ik continue naar buiten wat toch wel het een en ander oplevert. Zo zie ik opeens een roodkopklauwier op een hekje naast de snelweg, een groepje van zeven koereigers tussen wat schapen en een stuk achter een ploegende trekker zelfs ca. 250! Er vliegt nog een zwarte wouw over de bus en als we door de Apennijnen zie ik twee keer een tweetal rotszwaluwen bij een hoog viaduct vliegen. 

Vrijdag 19 oktober
Om negen uur komen we weer aan in Rotterdam met een werkweek waarin ik uiteraard ook veel cultuur heb gezien maar waarin ook het aantal vogels nog boven mijn verwachting was. 

Apennijnen

1 opmerking: