zaterdag 6 oktober 2012

Missie geslaagd

Als ik vanmorgen wakker wordt hoor ik de regen op het dak kletteren en een blik op buienradar zegt genoeg, voorlopig kan ik nog binnen blijven...


Tijdens wat wat werk voor school houd ik DBA nauwlettend in de gaten en om iets voor elf wordt er een kaspische roodborsttapuit gemeld op Vlieland. Een nieuwe ondersoort voor Nederland maar niet iets om voor naar Vlieland af te reizen. Als het om twaalf uur droog wordt besluit ik dus maar gewoon een rondje in de buurt te maken. Dat levert enkel een groepje zwarte mezen en een tapuit op, verder is het erg rustig.

Om kwart voor vier zit ik dus gewoon weer thuis en dan komt opeens de melding van een kleine vliegenvanger in Noordwijk voorbij. Dit is een soort die nog steeds op mijn lijst ontbreekt en na even kortsluiten met Herman wordt ik een half uurtje later samen met Laurens en Laurens opgehaald. Iets over vijf komen we aan op de begraafplaats en even later hebben we de vogel in beeld die zich erg fraai laat bekijken! Al foeragerend in de toppen en af en toe fraai even stil zittend op een tak, gaaf!!

Vogelaars bij de kleine vliegenvange
We krijgen hier ook te horen dat er op Lentevreugd een grote pieper is gezien dus besluiten we die ook nog maar even 'te doen'. In het gebied aangekomen stikt het van de graspiepers maar even later vinden we ook de grote pieper die zich enkele keren fraai laat zien.

We zijn net weg als we door Rick Schonewille en Martijn de Jongen worden gebeld die nog even bij de grote pieper waren gebleven, ze hebben nu ook vijf ijsgorzen. Even later zijn we weer op de plek maar de ijsgorzen laten zich helaas niet meer vinden. Dit maakt ook eigenlijk niks meer uit want na de kleine vliegenvanger is grote pieper jaarsoort 308 en dus ben ik over mijn aantal van vorig jaar heen en is mijn doel voor het jaar weer bereikt.

Lentevreugd

1 opmerking: