maandag 5 maart 2012

De laatste wildernis van Ambacht..

Afgelopen zaterdag weer eens in lange tijd niet op pad geweest in het land. Wel nog even bij de Sophiapolder geweest waar naast een flinke groep gruttos ook een groepje bonte strandlopers en kemphanen aanwezig waren. Vanochtend was er hier weinig verandering in gekomen want al deze drie de soorten liepen in ongeveer dezelfde aantallen in het gebied rond. Een foeragerende tureluur was nog een nieuw soort voor het gebied voor mij.

Omdat Laurens vd Padt zaterdag een goudvink had op de Galgenplaat besloot ik daar maar even te gaan zoeken. Dit verboden gebied bestaand uit nog enigszins ongerepte natuur heeft zijn naam te danken aan de Middeleeuwen toen hier de Galgen van Dordrecht stonden. Deze stonden hier omdat de stank in de stad Dordrecht niet te harden was van de lijken en ze schrikten de bezoekers in Dordrecht af.

 
 
 In deze laatste wildernis van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht kon ik helaas de gemelde goudvink niet vinden die in het begin van het gebied zat. Omdat ik toch verder niks te doen had vandaag dus maar verder het schiereiland opgelopen. Op het meertje zaten wat kuifeenden en grauwe ganzen maar verder was het erg rustig. Daarentegen was er vollop leven in de bosjes, zingden boomkruipers, grote bonte spechten, pimpelmezen, staartmezen en groelingen.

Het meertje
Als ik bij het geultje komt wat het schiereiland in tweeën splitst ben ik benieuwd of er nog steeds ijsvogels zitten die ik hier jaren geleden heb gezien. Die vraag wordt gauw beantwoord want er schiet opeens een luid roepden ijsvogel door de geul, leuk!

Gelukkig staat het water laag zodat ik ook de noordpunt van het schiereiland met een bezoek kan vereren. Al struinend bereik ik die vanwaar ik een mooi uitzicht heb over de Sophiapolder en de aan de Rietbaan gelegen scheepssloperijen.

Rietbaan
Sophiapolder
Op det terugweg is het water gelukkig nog steeds laag zodat ik zonder enige problemen verder kan. Het is namelijk altijd erg verradelijk omdat het water hier opvallend snel kan stijgen en ik heb dan ook menig verhaal gehoord van vogelaars die moesten waden of liever even wachtten..





Het laatste stukje lopen naar het gat in een hek, de enige ingang om dit prachtige stukje natuur te betreden, levert zowaar nog een houtsnip op!
De ingang
Helaas constateer ik even later als ik op de Veersedijk fiets dat het waarschijnlijk niet lang meer zal duren voordat ook dit laatste stukje ongerepte natuur van Hendrik-Ido-Ambacht zal worden omgetoverd tot iets wat ze een recreatiegebied noemen.


1 opmerking:

  1. Leuk stukje, Cornelis.
    Inderdaad een heel aparte plek, die Galgenplaat. Ik heb jaren met mijn bootje bij de Watersportvereniging Zwijndrecht gelegen, aan de andere kant van de Strooppot. Uit ervaring weet ik dat er langs de oevers van de Stroopot van alles te zien was. IJsvogels, inderdaad. Maar ook Baardmannetjes en Groene Spechten.
    Het water komt in deze contreien heel snel op en zakt daarna weer langzaam; dat klopt. De zogenaamde getijkromme is asymmetrisch. Een bijzonderheid voor het water in de omgeving van Dordrecht. Zie:
    http://live.getij.nl/getij_resultaat.cfm?location=DORDT

    Over het plan Noordoevers zou ik mezelf nog niet al te veel zorgen maken. In de situatie zoals die nu is kan het nog wel 10 jaar duren eer dat van de grond komt..

    BeantwoordenVerwijderen