woensdag 2 juni 2010

Zomaar een Witwangstern!

Vanmiddag was ik vrij dus ik wou graag de Buffelkopeend aan mijn juni lijst toevoegen. Ik stapte dus op de fiets en reed richting de Gaatkensplas. Onderweg echter bij Waalbos, bij Rijsoord, zag ik een donkere stern foerageren boven akkers met kokmeeuwen en gierzwaluwen. Toen ik beter keek zag ik duidelijk de eerste witwangstern voor IJsselmonde! Uiteraard gelijk verschillende mensen gebeld maar helaas raakte ik hem kwijt toen ik even op mijn mobiel keek. Na een tijdje kwam en de eerste vogelaar en dan wel met de vuilniswagen. Helaas had ik hem nog niet teruggevonden. Toen hij net weer weg was gegaan vloog hij er opeens toch weer en een vogelaar die er ook al was had hem een tijd zien zitten op een hoge paal. Vandaar dat hij dus 'weg' was. Toen ze weg waren gegaan ben ik toch ook nog even naar de Gaatkensplas gereden en was de Buffelkopeend heel gauw gevonden, die staat op de juni-lijst. Verder zaten hier nog een spotvogel, bosrietzangers en een slobeend. In het bouwdok liepen ook een aardig aantal kluten met jong. Toen hier weer weg 'gefietst' en binnen 13 minuten stond ik weer bij Waalbos. 4 jongens die uit school waren stonden daar ook inmiddels maar hadden geen van alle een verrekijker. Ik was dus de redder in nood en al gauw werd de witwangstern opgemerkt. Daarna bij mensen vanaf het erf nog veel beter bekeken wat hij vloog daar schitterend vlakbij. Gelijk 's avonds naar het eten weer gegaan. Heel de avond nu ook weer schitterend gezien maar er zaten nu ook nog 2 zwartkopmeeuwen, grote zilverreiger en er zat nog een tapuit in een kas. Voor mij was de witwangstern welgeteld jaarsoort nr. 224.

Fotograaf: Dave van der Spoel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten