zaterdag 1 juni 2024

Weer een nieuwe op de lijst!

Vanochtend vroeg deed ik samen met Rutger een poging om in de schemer koekoeken te vangen in het Waalbos. Helaas wilde ze niet, ondanks dat we zeker drie exemplaren zagen. Teveel wind misschien? Met roepende jonge ransuilen op de achtergrond en nog een fraai langsvliegende roerdompen, was het toch nog wel lekker om buiten te zijn. 

Als ik even later weer de straat in rijd gaat de pieper: de grote tafeleend zit weer in de Driemanspolder! Gisterenmiddag was deze Amerikaanse dwaalgast daar ontdekt, waarna hij zich in de avond aan een klein groepje lokale vogelaars liet zien. Daarna was hij onvindbaar en echt zin om vanochtend in alle vroegte daar te gaan staan had ik niet. De piep komt nu wel op een erg prettig moment, dus ik besluit gelijk door te rijden richting Zoetermeer. Gisteren bleek al dat alles in principe klopte en er geen aanwijzingen zijn voor een ontsnapte vogel. Het zou dus een nieuwe voor Nederland zijn! 

Tien minuten voordat ik arriveer krijg ik de melding dat hij is opgevlogen naar noordoost. Argh... Gelijk besluit ik dan maar te gaan zoeken en richting de Starrevaart te rijden, maar voordat ik daar ben zit de vogel toch weer op de oude plek. Gelijk draai ik om en niet veel later sta ik naar de grote tafeleend te kijken die in een groepje normale tafeleenden zwemt. Hij laat zich op korte afstand leuk zien, waarbij het grootteverschil ook sterk opvalt. Gaaf ding! 

Grote tafeleend

De laatste dagen doken er ook in ons land meerdere Noord-Amerikaanse dwaalgasten op, zoals Amerikaanse goudplevieren en een kleine geelpootruiter. Het blijft natuurlijk speculeren of zo'n vogel ook recent over is komen waaien, maar alles kan natuurlijk... Leuk is het sowieso om weer eens een nieuwe soort te zien, ook al was het nog geen maand geleden (kuifkoekoek)... Desalniettemin blijft het goede gevoel met zo'n eend altijd wat achter, maar voor nu kunnen we uitgaan van een mooie nieuwe op de lijst denk ik! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten