vrijdag 31 mei 2024

Mei 2024

In mei is het broedseizoen echt in volle gang, en tijdens de broedvogelkarteringen komen ook weer veel nieuwe soorten binnen. In het Klein Profijt zijn de grauwe vliegenvangers gearriveerd, maar zijn ook nog aardig wat gekraagde roodstaarten binnen gedruppeld. In de grienden langs de Oude Maas heb ik ook deze maand weer aardig wat tijd besteed aan matkoppen, wat nog weer resulteerde in een nieuwe nestvondst en nuttige aflezingen. Erg leuk was ook de waarneming van een juveniele appelvink in Bos Valceksteijn, waar ik eerder dit jaar ook nestbouw had van deze recente broedvogel van IJsselmonde. 

Matkop

Juveniele appelvink
Tijdens de broedvogelkarteringen kom je in mei ook allicht leuke verrassingen tegen. Een periode van doortrek heeft altijd verrassingen in petto, en ondanks dat ik dit jaar nog niet echt tegen zeldzaamheden aangeblunderd ben tijdens tellingen, waren soorten als zwarte wouw, reuzenstern en kanoet natuurlijk erg prettig! 
Wespendief

Zwarte wouw

Ook een paapje liet zich schitterend bekijken en fotograferen. Mijn nieuwe camera komt toch vaak wel goed van pas met overvliegende leuke soorten, maar ook is het soms leuk om fotogenieke vogels eens goed op de foto te zetten. Het bewerken van de foto's schiet er natuurlijk wel vaak bij in (kost veel tijd), maar soms is het wel de moeite waard... 



Paapje

Tijdens de MAS-tellingen voor Grauwe kiekendief breng ik ook heel wat uurtjes door in akkerbouwgebieden in Zuid-Holland. Dat leverde in Moerkapelle nog een mooie waarneming op van patrijs! Deze soort is sterk uitgedund in de provincie met nog maar een paar bolwerken. Op IJsselmonde zijn ze ook verdwenen, maar dit jaar zijn er dan weer opvallend veel waarnemingen van ongetwijfeld uitgezette exemplaren. In de Zuidplaspolder zou het (gelukkig) nog wel om wilde vogels gaan. 

Patrijs
Een andere soort die ik onregelmatig tegenkom ik akkerbouwgebieden is Engelse kwikstaart. Op IJsselmonde zitten al jaren 2-3 territoriale mannetjes, maar ook in de droogmakerijen rondom Leimuiden ben ik op meerdere plekken zingende mannetjes tegen gekomen. Erg leuk! Of het uiteindelijk om zuivere broedparen gaat is lastig te zeggen, maar broeden doen ze zeker.

Engelse kwikstaart

Op IJsselmonde ben ik verder ook weer druk geweest met het kleurringen van kieviten. In mei heb ik weer tientallen kuikens gekleurringd. De nodige kuikens in de polders van Rhoon, maar het meeste succes was er weer op braakliggende terreinen, zoals bij Oud-Reijerwaard. 
Kievitkuiken G8OF

Juveniele kievit G5OE

Kievit en bruine kiekendief
Het meeste werk kan ik dit jaar gewoon op IJsselmonde doen. Ideaal dus voor mij, maar af en toe moet ik ook nog naar Amsterdam. Broedvogels tellen in de stad is nooit heel spannend, maar grote alexanderparkieten zijn daar toch altijd wel grappig. Grote beesten die ook in flinke boomholtes broeden, en met veel kabaal over de stad vliegen. 

Grote Alexanderparkiet

Een gebied als de Sophiapolder tellen is natuurlijk toch wel een stuk leuker, en zeker dit jaar. Op het eiland is namelijk een flinke kolonie kokmeeuwen aanwezig, met daartussen ook minimaal twee paar zwartkopmeeuw. Een nest heb ik uiteindelijk niet gevonden, maar ze alarmeren fanatiek mee in de kolonie. De kluten waren ook in grote getalen aanwezig, maar in de loop van de maand werd duidelijk dat het helemaal niks zou gaan worden. Alle kuikens en nesten zijn doodgebeten door bruine ratten. Helaas... 

Zwartkopmeeuw boven de kolonie

In mei start ook altijd het vleermuisonderzoek, zodat de nachten vaak wat kort waren. Desalniettemin probeer ik ook altijd nog wat in mijn vrije tijd te onderzoeken, om zo meer te weten te komen over belangrijke populaties in de omgeving. Zo bleek het dit voorjaar al dat er inderdaad een grote kraamkolonie watervleermuizen onder de A16 aanwezig is. Een leuke vondst! Boven de Devel zag ik eerder echter ook veel watervleermuizen, maar waar dezen huizen was nog onbekend. Een zoektocht in deze maand bleek dat ze allemaal uit het Slobbenoordbos kwamen. Kennelijk staat daar ergens een boom met een geschikte holte voor een tweede kolonie watervleermuizen in de Zwijndrechtse Waard. Mooi nieuws! Een steenmarter was die avond een leuke bijkomstigheid. 

Op 4 mei doe ik tenslotte nog een vangochtend in Meijendel in het kader van CES. De aantallen zijn zoals altijd zo vroeg in het broedseizoen nog beperkt en laag. Veel vogels zijn druk bezig met eileg of het voeren van de jongen, dus meer dan 27 vogels vangen we niet. Een poging om een koekoek te vangen is helaas ook niet succesvol, maar desalniettemin is het toch een vermakelijke ochtend. Zie hier voor de totalen. 

Nachtegaal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten