zaterdag 16 september 2023

Watervleermuizen gevonden!

Afgelopen woensdag weer eens de moeite genomen om met opkomend tij bij de Sophiapolder te kijken. Dat leverde vanaf de Veersedijk gelijk een mooie krombekstrandloper op, naast de gebruikelijke pontische, geelpootmeeuwen en kemphanen. Een leuke soort natuurlijk en het laat maar weer zien dat het eiland veel te weinig wordt gecheckt, vooral omdat het op te grote afstand ligt natuurlijk en lastig is te overzien. Maar ik denk dat we daar weleens echte goede soorten mislopen... 

Nadat we eergisteren waren verhuist met het kantoor van Alblasserdam naar Ambacht, werd wel gelijk duidelijk dat er dagelijks zeearenden boven Ambacht vliegen. We zagen wel vier keer zeearenden vanuit het nieuwe kantoor met schitterend uitzicht, waaronder één keer een groepje van drie. Erg gaaf! Het zijn vooral vliegbewegingen tussen de Oude Maas en de Crezée- en Sophiapolder, waar nu dus dagelijks zeearenden ook aan de grond zitten. Dat is pas iets van de laatste dagen, want in de jaren hiervoor hebben ze dat nooit aangedurfd. Grenzen schuiven op kennelijk... 

Omdat ik gisteren de vlotjes van de zwarte sterns op de Devel weer wilde ophalen, had ik mooi de kano achterin liggen om nog wat andere dingen te doen. De vlotjes waren helaas niet succesvol overigens, maar een bezoekje aan de Waal met de kano was dat gisteren wel. Onder het viaduct van de A16 vond ik namelijk liefst 28 watervleermuizen in de kieren tussen de betonplaten! Deze zomer was me wel duidelijk dat op de Waal en in het Waalbos aardig wat watervleermuizen foerageren, maar de rustplaats overdag was me nog onbekend. De brug over de Waal bij de A16 was één van de geschikte opties naast evt. een holle boom, en dat bleek correct! Erg gaaf om ze verspreid onder de brug te zien hangen vanuit de kano! Komende maanden nog eens kijken of het ook gebruikt wordt als winter- en kraamverblijfplaats. 



Watervleermuizen
Waal

Na de vondst van gisteren had ik voor vandaag nog zitten denken waar ik eventueel nog meer watervleermuizen zou kunnen vinden. Boven de Devel wordt namelijk ook veel gefoerageerd, dus ik denk dat daar ook nog ergens een groep moet zitten. Een controle op diverse plekken levert echter geen groepen meer op, maar daar waar Kijfhoek snijdt met de Waal tref ik nog een solo watervleermuis in een pijpje. Toch nog eentje! 

Waal

Watervleermuis
Grotere groepen tref ik helaas niet, dus dat wordt binnenkort of anders volgend jaar nog eens posten waar de watervleermuizen dan vandaan komen. Zou toch mooi zijn als het lukt om het voorkomen van deze soort beter inzichtelijk te maken. Overigens leverde het checken van diverse bruggen in de Zwijndrechtse Waard op twee plekken ook nog een zwart weeskind op. Een forse nachtvlinder die sterk in aantal toeneemt de laatste jaren. 

Zwart weeskind

Op het eind van de middag deed ik met Rutger Plaisier nog een poging om te kijken of er in het Develbos nog een matkop viel te kleurringen. We vonden wel een matkop, maar in het net komen wilde die helaas niet. Jammer! Een tweetal boomkruipers was nog wel leuk om weer eens in de handen te hebben, fraaie beestjes! 
Boomkruiper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten