dinsdag 12 september 2023

Eerste matkop, zeearenden en meer...

Afgelopen dagen leverde nog twee keer een bezoekje aan de Beninger Slikken nog een porseleinhoen, twee kleine strandlopers, bosruiters, zomertalingen en honderden watersnippen op. Tijdens een avondbezoek vloog er bovendien een wat afwijkend roepende goudplevier op afstand op uit de polder, maar voor een opname was ik te laat en details kon ik niet zien. Tja... Ook een rosse stekelstaart was nog wel een opvallende verschijning, een soort die ik maar zelden tegenkom. 

Vanochtend was ik weer eens op de Maasvlakte, ik startte bij de parkeerplaats van Lyondell. De bosjes waren aanzienlijk leger en het leukste was wel een langsjakkerende smelleken. Op Maasvlakte 2 kwam ik ook nog een smelleken tegen, maar verder waren ook daar de leuke plekken leeg. Eén bonte vliegenvanger was net aangekomen en een noordse kwikstaart liet zich nog zien, maar dat was het wel. 

De Beninger slikken leverde even later nog weer een porseleinhoen op en verder wat gebruikelijke casarca's, bosruiters, kemphanen, groenpootruiters, boomvalk en vele duizenden spreeuwen. Helaas zonder roze spreeuw ertussen, maar een indrukwekkend gezegd. De Wolvenpolder was even later eigenlijk nog leuke met wat bonte strandlopers, bontbekplevieren en ook drie kleine strandlopers. Schitterende beestjes! 

Kleine strandlopers

Uiteraard onderwierp ik ook hier de kieviten weer aan een nauwkeurig onderzoek, en dat leverde uiteindelijk drie geringde exemplaren op. Twee vogels van mij uit Rhoon en zowaar ook een geringd exemplaar uit de omgeving van Amersfoort, leuk! 

Kievit uit omgeving Amersfoort

Hierna was het tijd voor de eerste poging om matkoppen te gaan vangen en ringen. Matkop is een soort die landelijk hard achteruitgaat, maar bij ons lokaal tamelijk stabiel is in het zoetwatergetijdegebied langs de Oude Maas. Een soort waar ik de komende tijd wat drukker mee bezig ga om in ieder geval vogels te kleurringen en mogelijk ook intensief nesten te gaan volgen. Het Klein Profijt is een plek waar veel matkoppen zitten, en het lukt zowaar ook gelijk al om een exemplaar te vangen en kleurringen. Mooi! Hopelijk gaan er deze winter nog vele volgen. 


Matkop Rm/RR

Als we even later door de Portlandpolder rijden, zien we opeens het paartje zeearend op de oever zitten! Sinds deze zomer is een paartje zeearend actief langs de Oude Maas en ze lijken zich echt gevestigd te hebben. Het mannetje is gezenderd in 2020 en komt uit de Biesbosch, het vrouwtje is ongeringd dus de herkomst is onbekend. Ze hangen tegenwoordig permanent rond langs de Oude Maas, dus de kans is wel heel groot dat ze dit najaar gaan beginnen met nestbouw. Zo mooi als nu had ik ze echter nog niet gezien, schitterend zo op de grond! 

Zeearenden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten