dinsdag 30 juli 2019

Leuke vangst in de veldbonen

De grote concentratie akkervogels die ik afgelopen zaterdag in een perceel veldbonen in de Zegenpolder ontdekte, vroegen erom om geringd te worden voor onderzoek. Gisteren en vandaag heb ik dan ook met mistnetten geprobeerd zoveel mogelijk vogels te ringen en te meten voor de Grauwe kiekendief - Kenniscentrum Akkervogels. Dat lukte gelukkig heel goed, en in de twee dagen ving ik aardig wat rietgorzen, ringmussen en kneuen, maar ook een enkele gele kwikstaart, blauwborst, grasmus, boerenzwaluw en groenling. Het waren veel vogels en ook een leuke diversiteit wat dus in de veldbonen foerageerde!
Kneu
Blauwborst
Boerenzwaluw
Gele kwikstaart
Grasmus
Met name de ringmussen vond ik erg leuk om in deze aantallen te vangen. Een soort die ik vorig jaar tijdens mijn afstudeeronderzoek niet gevangen kreeg, maar nu lukte het wel goed! Het betroffen met name veel jonge vogels die ongetwijfeld in de nabije omgeving ter wereld zijn gekomen. Bijna alle ringmussen waren ook in actieve handpenrui, aangezien zowel de jonge als de oude vogels nu doorruien. Over enkele maanden zal het verschil tussen beiden dan ook niet meer te zien zijn. 
Ringmus
Verder kwamen in de polder ook af en toe nog steltlopers over, zoals een bosruiter, groenpootruiter en een regenwulp. Al met al was het prima toeven in de Zegenpolder dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten