donderdag 11 juli 2019

Een kerkuil gevangen!

Na vanmiddag mijn presentatie gegeven te hebben van mijn stage heb ik nu toch echt wel zo goed als vakantie. Vanavond besluit ik dus maar weer eens een poging te doen om uilen te ringen in de Zegenpolder, wie weet! Als de netten eenmaal staan begint het wachten op een vangst, maar door overtrekkende vogels is dat niet heel saai. In het donker hoor ik bijvoorbeeld overvliegende tureluurs, oeverlopers en een waterral. Ook roept nog een ransuil en zie ik een kerkuil jagen. Gelukkig blijft het daar vanavond niet bij, want tegen middernacht hangt er een uil in het net. Het blijkt een ongeringde kerkuil te zijn. Prachtig om deze uil te kunnen ringen en wie weet waar hij nog opgemerkt gaat worden.
Kerkuil
Op basis van het verenkleed blijkt het om een jong vrouwtje te gaan. Allen handpennen zijn van dezelfde 'generatie', terwijl bij oudere vogels handpennen verschillende leeftijden hebben. Het jong zou zomaar ergens in de buurt geboren kunnen zijn, want in de polders van Rhoon worden lang niet alle jonge kerkuilen geringd. Echter, ook een zwervend jong is niet uit te sluiten. We zullen het niet weten. Een mooie vangst is het in ieder geval wel!
Kerkuil

Geen opmerkingen:

Een reactie posten